2021, wat verandert er voor de zakelijke rijder qua bijtelling en…?

Eerst was er Autobrief 2, waarin de plannen gepresenteerd werden tot 2021. Onder andere de bijtellingstarieven waren voor iedereen duidelijk. Maar in 2019 werd het Klimaatakkoord gepresenteerd en daarin stonden ineens andere bijtellingstarieven voor elektrische auto’s vanaf 2020… De nieuwe 2021 bijtellingstarieven werden herhaald tijdens Prinsjesdag 2020. En ja, de bijtellingstarieven voor elektrische auto’s vanaf 2021 zijn bepaald. Voor benzine- en dieselauto’s verandert de bijtelling niet. Het standaard tarief voor bijtelling blijft 22%. 

Bijtelling vanaf 1 januari 2021
Voor benzine- en dieselauto’s verandert er niets. Elke auto met meer dan 1 gram CO2 uitstoot, die krijgt 22% bijtelling. Dat geldt dus ook voor Plug In Hybride modellen.

Elektrische auto’s met datum eerste toelating na 1-1-2021 krijgen te maken met een verlaging van het bijtellingsvoordeel ten opzichte van 2020. Het voordeel daalt namelijk van 14% in 2020, naar 10% bijtellingsvoordeel in 2021. Voor een elektrische auto betaal je in 2021 dus een bijtelling van 12%, tot de grens van € 40.000,-. Voor elke euro hierboven betaal je 22% bijtelling. Lees hier de bijtellingstarieven vanaf 2021 tot 2030. Je kunt de bijtellingstarieven vanaf 2021 al berekenen via onze bijtellingscalculator.  

Het betreffende bijtellingstarief wordt bepaald op de dag dat de auto voor het eerst toegaleten wordt (dat is de datum waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen, waar dan ook) en geldt 60 maanden lang. Lees hier meer over de 60-maandentermijn en wat het bijtellingstarief wordt ná 60 maanden.

Leasefiets
Voor het eerst wordt er een standaard tarief van 7% bijtelling voor een leasefiets geheven. Vroeger was het een ingewikkelde berekening van privé-kilometers en kosten. Dat wordt nu dus makkelijker en duidelijker. Maar niet voor iedereen wordt een leasefiets hierdoor aantrekkelijker. Lees onze tips over de leasefiets.  

Wegenbelasting EV’s en PHEV’s
Elektrische auto’s hebben in 2021 nog het voordeel dat ze wegenbelasting-vrij zijn. Je betaalt dus geen motorrijtuigenbelasting (MRB) voor EV’s. In 2025, betaal je maar een kwart van het normale tarief aan wegenbelasting. Vanaf 2026 betaal je het volle punt aan wegenbelasting.
Plug-In hybride auto’s met een uitstoot onder de 50 gram CO2 per kilometer betalen nu de helft aan wegenbelasting (halftarief). In 2025 wordt dat een driekwarttarief, dus 75% van de normale MRB. Vanaf 2026 betalen ook PHEV’s het normale tarief aan wegenbelasting.

Iets meer BPM voor EV
Over de prijs van een elektrische auto’s wordt nu geen BPM geheven. Dit geldt tot en met 2024. Vanaf 2025 geldt voor elektrische auto’s een vast BPM-tarief van € 360,-. Voor benzine- en dieselauto’s is er wel iets veranderd sinds 1 juli 2020. Sindsdien is er een nieuwe BPM-tabel gepresenteerd die rekening houdt met de CO2 stijgingen van auto’s vanwege de invoering van de WLTP-testmethode van september 2017.

Brandstof wordt duurder
Doordat er meer elektrische auto’s verkocht worden, moet deze inkomstenderving op een andere manier betaald worden. Dit gebeurt door de dieselaccijns die per 1-1-2021 verhoogd zijn met € 0,01 en vanaf 1-1-2023 weer met € 0,01 worden verhoogt.

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen voor de zakelijke rijder en wordt gratis lid van VZR.

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen