Hybride en plug-in

Een hybride auto is een auto met ten minste twee soorten energieomzetters en opslagsystemen om het voertuig aan te drijven. In Nederland hebben de meeste hybride auto’s een reguliere verbrandingsmotor op benzine of diesel en een elektromotor plus accu. De auto kan dan tijdens het rijden van de verbrandingsmotor naar de elektromotor wisselen. Dit zorgt ervoor dat de auto minder brandstof verbruikt en daardoor milieuvriendelijker is. 

Een plug-in hybride is een auto die met een stekker opgeladen kan worden. Dit kan gedaan worden via een bestaand  elektriciteitsnetwerk.  
 
De hybride en plug-in hybride auto’s zijn populair onder de zakelijke rijders. Door het lage verbruik en uitstoot vallen de auto’s in lagere bijtellingcategorieën. Tot en met 2016 wordt de bijtelling voor een deel bepaald door de CO2-uitstoot van de auto.

Er bestaat overigens wel veel discussie over het daadwerkelijk verbruik van de auto’s. Ook is het goed om u vooraf goed te laten informeren over de laadpaal en de kosten van het laden. Welke mogelijkheden biedt uw werkgever bijvoorbeeld? Of wat kunt u verwachten van uw gemeente?
 

Normverbruik

Anders dan bij een benzine- of dieselauto kan een werkgever een aanvulling bij de gebruikersovereenkomst voegen met betrekking tot normverbruik.Dit lijkt in eerste instantie niet logisch of terecht, maar vanuit de werkgever gezien is dit volkomen begrijpelijk. Een hybride auto is vaak duurder in aanschaf, met een hogere (kale) leaseprijs tot gevolg. Voordeel voor de werknemer is een lagere bijtelling. Als brandstofkosten dan veel hoger zijn dan begroot (door niet elektrisch te rijden), wordt de werkgever hierdoor extra benadeeld.

Voorbeeld van deze bijlage:

Ondergetekenden: X, hierna te noemen: werkgever en Y hierna te noemen: werknemer verklaren:

a. dat werknemer van werkgever verantwoordelijk is voor een zo zuinig mogelijk energieverbruik van de in gebruik ontvangen leaseauto: <Merk en model>
b. dat werknemer een maximale verbruiksnorm toegestaan is van 15% boven de gemiddelde daadwerkelijke verbruiksnorm volgens www.werkelijkverbruik.nl. Indien deze norm wordt overschreden volgt een waarschuwing, waarna werkgever vanaf de daaropvolgende periode behouden is de overschrijding in te houden op het salaris van werknemer (verrekening op kwartaalbasis).
c. dat deze gebruiksovereenkomst is gesloten met inbegrip van al hetgeen is vermeld in de car policy;

Meer informatie over de hele achtergrond met betrekking tot het praktijkverbruik kunt u vinden op deze pagina.

Daarnaast zien we ook dat werkgevers een maximum stellen aan brandstof per maand. Alles wat meer getankt wordt, komt dan voor eigen rekening. Dit komt uiteindelijk natuurlijk op hetzelfde neer.


Standpunt VZR

Wij kunnen ons erin vinden als een werkgever een maximum wil stellen aan het brandstofverbruik, mits er realistische, haalbare afspraken gemaakt worden en de werkgever de faciliteit biedt om de auto te laden als deze stilstaat. Voor de werknemer: wil je een plug-in gaan leasen (vanwege de nog steeds lage bijtelling), kijk dan goed naar de actieradius en bepaal of je hier mee uit komt!

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen