De Tweede Kamer heeft eind november 2025 ingestemd met het belastingplan 2026. Hierin is een nieuwe vorm van belasting opgenomen, de pseudo-eindheffing van 12% over de catalogusprijs van een ter beschikking gestelde auto. Deze heffing zal gelden vanaf 1 januari 2027 en dit is een extra belasting op alle zakelijke auto’s die niet volledig elektrisch zijn en die door werkgevers ter beschikking gesteld worden voor privégebruik.
Deze zogeheten pseudo-eindheffing maakt het inzetten van een NIET-volledig elektrische auto tot 50% duurder voor werkgevers. Werkgever zullen deze belasting waar geen enkele extra waarde tegenover staat willen vermijden en dus werknemers verplichten om voor een volledige EV te kiezen. Nu denk je wellicht; ‘dan gebruik ik de auto niet meer voor privé-kilometers’. Maar dat werkt helaas alleen als je de auto dan ook bij de zaak parkeert. Voor de pseudo-eindheffing tellen de woon-werkkilometers namelijk mee als ‘privé’, en dan zal het waarschijnlijk niet lukken om binnen de 500 km te blijven en onder de heffing uit te komen.
De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) heeft dit ondanks een krachtig appèl niet kunnen keren.
Wel is tegemoet gekomen aan de wens om de korting op de bijtelling voor EV’s te verlengen. In 2026 zal voor een nieuwe EV niet de volledige 22% bijtelling gelden, maar is een verlaagd tarief van 18% van toepassing. In 2027 geldt dan 20%, en vanaf 2028 zal ook voor de EV de volledige 22% bijtelling gelden.
Op 14 november 2025 was voorzitter Martin Huisman te gast in de Nationale Autoshow van BNR. Dit was nog voordat het besluit in de Tweede Kamer op 27 november 2025 genomen werd.
Ook kwam in deze aflevering de pseudo-eindheffing aan de orde. Luister de volledig aflevering hier.
Download volledige Position Paper