Slechts een derde controleert voor vertrek de verkeersinformatie


Datum: 26-01-2018

De hoeveelheid informatie is erg groot. Op veel verschillende manieren kunnen we ons tegenwoordig laten voorlichten over de verkeersinformatie. Daarvoor staan websites, apps en natuurlijk ook radio tot onze beschikking. We maken er echter weinig gebruik van voordat we vertrekken.

Voordat we aan onze reis (naar bijvoorbeeld je werk of je afspraak) beginnen kunnen we ons uitgebreid laten informeren. Maar uit onderzoek van De Verkeersonderneming en Bereikbaar Haaglanden blijkt dat slechts één derde dat doet. Dat percentage verandert wel als men eenmaal in de auto zit. Dan krijg je nog meer informatiebronnen tot je beschikking, namelijk je navigatiesysteem en de DRIP’s (Dynamische Route Informatie Panelen). Deze bieden vaak een omleiding aan op basis van de huidige actuele situatie. Maar liefst 80% van de automobilisten maakt daar gebruik van.

Veel automobilisten hebben hun eigen dagelijkse manier van verkeersinformatie opslurpen. Sommige raadplegen bij het opstaan hun apps, andere bekijken het verkeersjournaal tijdens het ontbijt of luisteren naar de radio.

Van de beschikbare informatiebronnen worden telefoonapps zoals TomTom GO, Google Maps en Flitsmeister hoog gewaardeerd met een acht als waarderingscijfer. 30% van de automobilisten maakt gebruik van de verkeersinformatie in hun auto. Dit zijn zowel de vast ingebouwde navigatiesystemen als de losse navigatiesystemen die je bijvoorbeeld tegen je voorruit kan plakken.

Ongeveer 40% van de automobilisten maakt geen gebruik van verkeersinformatie vooraf of tijdens hun reis. Als belangrijkste reden wordt aangegeven: ”Ik rijd de route (bijna) dagelijks, dus ik weet wel wat me te wachten staat.

Geplaatst op: 26-01-2018 13:50

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen