Laadpalen

Als u bent ingelogd, kunt u dit artikel lezen en onbeperkt verder doorklikken naar en grasduinen door onze andere artikelen.

Meld u aan om alles te zien!

Aanmelden is gratis en is in minder dan twee minuten geregeld.
U krijgt toegang tot interessante en bruikbare informatie over bijtelling, mobiliteitsbudgetten, private lease en rekentools.

Ook ontvangt u onze nieuwsbrief, zodat u altijd op de hoogte blijft.

Om deze pagina te kunnen zien heeft u minimaal een Blue lidmaatschap nodig.

Klik hier om aan te melden!

Al lid van VZR? Klik hier om in te loggen.

Er zijn verschillende oplossingen voor het laden van de (semi-)elektrische auto aan een laadpaal. Een aantal gemeenten voorziet ruim in openbare laadpalen. De meeste werkgevers die een (semi-)elektrische auto aan hun werknemers bieden, hebben ook één of enkele laadpalen in de parkeergarage of op het parkeerterrein. Als particulier kunt u ook thuis een laadpaal laten zetten. Dan is het verstandig om een laadpaal te selecteren die informatie geeft over hetgeen iw geladen, ook omdat u dat kunt doorgeven aan uw werkgever voor een vergoeding, danwel om het in de administratie van uw bedrijf te verwerken als u ondernemer bent. 

Bij openbare voorzieningen heeft u een abonnementpas nodig. Hiermee worden dan ook de kosten verrekend. U dient rekening te houden met een oplaadtijd van 1 à 2 uur. Er bestaan meerdere websites om oplaadpalen te vinden, bijvoorbeeld: http://www.oplaadpalen.nl/.

Laadpalen en de fiscus: wel of geen bijtelling
Afgelopen jaren was het niet altijd duidelijk hoe de fiscus wilde omgaan met de kosten van het laden van (semi-)elektrische auto’s. De Staatssecretaris heeft in januari 2015 daarin meer inzicht gegeven:

Het plaatsen van een laadpaal in of bij de woning van een werknemer met een auto op naam van de zaak, ziet de Staatssecretaris als integraal onderdeel van het ter beschikking stellen van de zakelijke auto. De bijtelling wordt hierdoor niet verhoogd. Als de werknemer zelf kosten heeft gemaakt voor het plaatsen van de laadpaal en deze kosten worden vanuit het bedrijf vergoed, dan geldt ook hiervoor dat deze buiten de bijtelling vallen. 

Voor ondernemers geldt hetzelfde: de kosten van de laadpaal mogen zij verrekenen in hun bedrijfsresultaat, terwijl hun bijtelling niet wordt verhoogd met de kosten van de laadpaal. 

Rijdt een werknemer/ondernemer niet privé met de auto van de zaak, dan wordt ook de laadpaal beschouwd als uitsluitend bestemd voor zakelijk gebruik. 

De elektriciteitskosten mogen tegen kostprijs worden doorbelast naar de zaak. Dit geldt ook voor de eventuele kosten die gemaakt zijn om een aparte meter te plaatsen om deze kosten kunnen registreren. 

Als een werknemer/ondernemer privé een (semi-)elektrische auto rijdt en in of in de buurt van zijn woning een laadpaal heeft laten plaatsen, dan geldt vooralsnog de onbelaste kilometervergoeding van € 0,19.


elektrischhybridelaadpaal

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen