130 km goed of niet?

Log hier in om te reageren of een onderwerp aan te maken.

Dec 23rd 2011, 17:49

beheer

Administrator

Total Topics: 13
Total Posts: 50
Wij hebben nogal wat opmerkingen gekregen over ons standpunt dat wij 130 kilometer per uur toejuichen. Wij haalden hiermee zelfs het programma "nieuwsuur" (omdat er maar weinig partijen zich uit durfden te spreken). Deze discussie ligt natuurlijk genuanceerd en wij bepleitten dit overigens alleen voor wegvakken waar het verantwoord is en waar geen dure aanpassingen gedaan hoeven te worden. Onder die voorwaarden denken wij dat de meeste berijders graag wat sneller willen. De politiek is er inmiddels ook uit, maar hoe denkt u er eigenlijk precies over?
Dec 23rd 2011, 18:50

1941 Erik

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 1
Persoonlijk vind ik 130 KM per uur een erg goed plan volgens mij kan dit op de meeste plekken in Nederland prima. Ik zou zelfs nog verder willen gaan en de snelheid op de echt rustige stukken helemaal vrij willen geven.

Ik ben er van overtuigd dat dit goed zal zijn voor de doorstroming. Ik denk dat omdat een groot snelheidsverschil er voor zal zorgen dat mensen eerder terug gaan naar rechts en beter in hun spiegels gaan kijken. In Duitsland is dat ook een prima systeem en het is niet voor niets dat Duitsers vaak een stuk beter rijden dan de gemiddelde Nederlander.
Dec 23rd 2011, 20:31

564 Michiel

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 5
Volledig oneens met de reageerder boven me!

130 levert op de momenten dat er echt om gaat, in de spits dus, totaal geen extra doorstroming op, daarvoor moet de snelheid juist drastisch omlaag. Zie ook http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=9983.

Het fabeltje dat duitsers beter zouden rijden dan "wij" mag wat mij betreft weleens de wereld uit, meestal komt dit van mensen die 1 keer per jaar in de vakantieperiode over de autobahn rijden. Ze zijn net als wij, rijden harder dan de maximumsnelheid, kleven, hangen links, komen zonder te kijken naar links met 110 km/u, enzovoort.

Bovendien lijkt een voorstel dat per saldo meer verkeersdoden gaat opleveren niet iets waar je als Vereniging Auto van de Zaak achter zou moeten staan.

Het enige voordeel wat ik zie is een lagere boete als ik op de snelweg wordt geflitst.
Dec 23rd 2011, 23:26

1372 Fred

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 1
Ik ben het eens en oneens met 564 Michiel.

Eens in de zin van dat Duitsland helaas aan kop gaat wat betreft dodelijke ongelukken op de snelwegen.
Oneens als hij alleen maar zegt dat zijn voordeel is dat de boete lager zal zijn als hij geflitst wordt.
Volgens mij als je van a naar b rijdt en je rijdt 10 km/u harder ben je er eerder, dat lijkt mij ook een voordeel.

Waar het om gaat, lijkt mij, is dat je rijdt met je verstand. En dat betekend dat je geen 130 moet rijden maar mag.

Overigens vind ik dat de snelheden europees aangepakt moeten worden (geharmoniseerd) zodat voor iedere burger met een rijbewijs B en een auto de snelheden duidelijk zijn, waar je ook bent.
Dec 24th 2011, 17:48

212 Frank

Lid Vzr

Total Topics: 2
Total Posts: 4
Ik ga er vanuit dat hard rijden niet het doel is, maar sneller van A naar B wel, met zo weinig mogelijk stress en risico.

Daarom wil ik er voor pleiten om andere regels te introduceren voor meerbaans wegen. Meerbaans is dan meer dan 2 banen in één richting.

Zelf denk ik dan aan snelheids ranges, die een beetje overlappen, voor elke baan waarbij rechts inhalen ook is toegestaan. Dit voorkomt ergenissen en gevaarlijke situaties met het steeds moeten wisselen van rijbaan.
voorbeelden
3-baans van rechts naar links: 70-95, 90-115, 110-130
4-baans 70-90, 80-100, 90-115, 110-130

Maar dit moet ook dynamisch zijn middels op afstand instelbare borden.
Dan kan het op alle wegen worden ingesteld en bij drukte worden verlaagd.
Hoef je 's nachts geen 80 te rijden op een lege snelweg
Dec 25th 2011, 10:51

1786 Ron

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 1
Prima als op snelwegen 130 gereden mag worden. Over het algemeen doe ik dat trouwens toch al, tenzij er files staan wat in de spits meestal het geval is. Dan is 60 al hard. Maar buiten de spitsen? Gewoon doorrijden! Met een beetje gezond verstand is een ervaren bestuurder uitstekend in staat om zelf in te schatten wat verantwoord is. Daar heeft hij/zij de overheid niet voor nodig. De auto's van tegenwoordig zijn zo goed en veilig dat ze er prima tegen kunnen. Milieu en fijnstof? Bij Rotterdam-Overschie is 80 een goede maatregel. Daar loopt de snelweg bij iedereen langs de voordeur. Maar in andere gevallen? Onzin. Het gaat mij niet eens om tijdwinst. Een beetje vlot doorrijden rijdt gewoon lekkerder. Als ik de hele weg verplicht 100 moet rijden zak ik in slaap. Dat is pas gevaarlijk!
Dec 26th 2011, 09:36

2177 Tycho

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 1
10 km/u extra is een leuk zoethoudertje, maar echt nuttig is het niet. Het beste wat ik heb kunnen ontdekken is dat de A16 van Breda naar Dordrecht nu van 100 naar 130 is gegaan, maar dat had wat mij betreft net zo goed 120 kunnen worden. Er valt pas echt voordeel te halen in snelheid als men eindelijk eens linksplakkers gaat bekeuren of elke snelweg 3-strooks maken. Laten we beginnen met de A58 tussen Eindhoven en Tilburg.

Dat ik het zie als "zoethoudertje" heeft er mee te maken dat als je 60 km moet rijden, dan doe je normaal (120km/u) een half uur over het traject. Wanneer je 130km/u gaat, dan win je maar liefst 2:18 minuten. Bedenk dan dat op de momenten dat je 130 zou kunnen rijden er vast nog wel een vrachtwagen in moet halen en een opa voor je zit die niet in z'n spiegels kijkt en dus niet naar rechts gaat, dus je haalt de 130km/u niet over het hele traject.

Het enige goede aan 130km/u is dan ook psychologisch: Sommige mensen vinden het leuk om hard(er) te rijden en nu kan dat legaal iets harder.
Dec 27th 2011, 10:13

327 C.

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 1
Onder de voorwaarden die VAVDZ heeft aangedragen kan ik me prima vinden in een verhoging van de maximum snelheid tot 130 km per uur.

Let wel: Niemand HOEFT harder te rijden: Het staat iedereen vrij om vrijwillig 120 als "top" aan te houden, wat voor een aantal autotypen niks minder dan verstandig zou zijn, maar voor een aantal modellen is een snelheid van 130 zéker te doen!

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen