14% bijtelling blijvend indien auto op naam vóór 1 januari 2013?

Log hier in om te reageren of een onderwerp aan te maken.

Jun 8th 2012, 12:45

9071 B

Lid Vzr

Total Topics: 4
Total Posts: 9
Ik lees in het onderstaande bericht (zie links) een wellicht raar bericht, maar weet niet zeker of ik hem goed begrijp. Zover ik weet is het toch zo dat als je vóór 1 januari 2013 een 14% leaseauto aanschaft EN gaat gebruiken, de 14% bijtelling geldt voor de gehele looptijd van het leasecontract, ondanks dat de CO2 eisen de komende jaren worden verscherpt?

Uit het onderstaande bericht lijkt het alsof dit na 1 juli 2012 is afgeschaft, of lees ik dit verkeerd en gaat het alleen om auto's die vóór 1 juli 2012 op kenteken gezet worden en pas laat in 2012 in gebruik genomen gaan worden?

Wie kan me opheldering geven?

bron: auto en fiscus (mag ik die hier benoemen??)

http://www.autoenfiscus.nl/overgangsregeling-1-juli-2012.html
http://autoenfiscus.nl/kamervragen-over-overgangsregeling-bijtelling.html
http://www.autoenfiscus.nl/staatssecretaris-houdt-mogelijkheid-open-voor-aanpassing-overgangsregeling-bijtelling.html
Jun 9th 2012, 19:22

6491 Henk

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 4
Dag Bart,

Op 1 juli 2012, 1 januari 2013, 1 januari 2014, en 1 januari 2015 worden de CO2 normen telkens aangescherpt voor de verschillen bijtellingscategorieën. Daarbij geldt in principe dat, wanneer je een auto aanschaft én inzet in de periode dat een bepaalde norm geldt, dat de bijtelling voor dat percentage gedurende de hele looptijd geldt.

Dus je hebt zowel gelijk als ongelijk met je vermoeden. Het hangt van de CO2 uitstoot van de betreffende auto af.
Jul 16th 2012, 13:45

4436 Otto

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 1
Dus als ik in oktober 2013 weer een toyota Prius lease dan blijf ik gedurende het contract 14% bijtelling houden? Ik meen dat een Prius namelijk 89g bedraagt.
Jul 17th 2012, 08:37

9071 B

Lid Vzr

Total Topics: 4
Total Posts: 9
Hoi Henk,

Alsnog dank voor je antwoord. Is het nu zo dat je de auto vóór 1 januari 2013 op kenteken moet hebben staan om gebruik te maken van 14%, of moet je hem als leaserijder ook daadwerklijk vóór 1 januari 2013 in bezit/gebruik hebben?
Sep 12th 2012, 15:07

11449 Saskia

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 2
Goedemiddag,

Jammer dat de laatste vraag nog niet beantwoord is. Ik zit namelijk in hetzelfde schuitje.

Ik herhaal daarom de vraag van Bart:
Is het nu zo dat je de auto vóór 1 januari 2013 op kenteken moet hebben staan om gebruik te maken van 14%, of moet je hem als leaserijder ook daadwerklijk vóór 1 januari 2013 in bezit/gebruik hebben?

Ik hoop dat iemand (wellicht Henk?) een sluitend antwoord heeft.

vr.gr.
Saskia
Sep 12th 2012, 15:49

6491 Henk

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 4
Hallo Saskia en Bart,

Inderdaad, nog niet beantwoord. De datum van het kenteken telt PLUS de eerste op naam stelling. Dat kan een leasemaatschappij zijn.
Dus: wanneer de leasemaatschappij de auto voor 1 januari 2013 op naam stelt en die pas na 1 januari 2013 aan de eerste berijder ter beschikking stelt, telt de lagere bijtelling die voor 1 januari geldt. Ik heb op dit moment precies zo'n situatie aan de hand: contract loopt af per 2 januari, leasemaatschappij stelt de nieuwe auto al op kenteken vóór 1 januari en de berijder krijgt hem op 2 januari. De klant betaalt dan alleen de variabele kosten (WA premie en wegenbelasting) over de niet verreden periode in 2012 (ca. 1 maand).
Sep 12th 2012, 16:33

11449 Saskia

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 2
Beste Henk,

Bedankt voor de reactie, mijn vraag is hiermee beantwoord.

vr.gr.
Saskia
Sep 17th 2012, 12:37

9071 B

Lid Vzr

Total Topics: 4
Total Posts: 9
Hoi Henk,

Ook voor mij volledig helder! Dank je wel.

Groet, Bart

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen