Autoregeling

Log hier in om te reageren of een onderwerp aan te maken.

Nov 8th 2010, 13:05

2454 Peter

Lid Vzr

Total Topics: 1
Total Posts: 3
Ik heb een contract voor mij liggen , maar ik vraag me af of deze redelijk is.

Ik rijd een Volkswagen Polo 1.2 TDi Bluemotion
Eigenbijdrage fiscus (+- 90 euro)
Eigenbijdrage werkgever 118 euro per maand
Maximum aantal km prive 10.000, daarna 18 ct per km

Persoonlijk vind ik dat mijn prive voordeel op deze manier weg is, maar hoe ga ik dat onderbouwen richting mijn baas, zonder dat hij gaat zeggen "dan rijd je toch niet prive"

Heeft iemand hier een mening over?
Mag dit zomaar op deze mannier?

Alvast bedankt,
Peter
Nov 8th 2010, 22:21

1012 Team

Lid Vzr

Total Topics: 4
Total Posts: 62
Beste Peter,

Wij zijn benieuwd naar de inhoud van de autoregeling. Dit is toch wel een afwijkende constructie. Het is meer een soort private lease constructie. Een klein voordeel is dat je de eigen bijdrage kan aftrekken. Dit geldt ook voor de kmprijs boven de 10.000 km, maar....hoe gaat men dit bijhouden?

Wij vinden de eigen bijdrage fors.
De 10.000 te rijden prive kilometers is veel te laag. Onze stelregel is dat het bij een afwijkend prive gebruik pas eerlijk is een extra eigen bijdrage te rekenen. Dit ligt eerder bij 20.000 km of daarboven.

Al met al niet zo 'n gunstige regeling in onze beleving.

Groet
Team VAvdZ
Nov 9th 2010, 11:55

2454 Peter

Lid Vzr

Total Topics: 1
Total Posts: 3
Hallo,

Hoe kan ik mijn bezwaar goed onderbouwen, zonder dat mijn werkgever zal zeggen, Dat ik hem ook mag laten staan? Dat vind ik wel lastig.

Onderstaand de regeling:

Eigen bijdrage

De bijdrage van de werknemer voor het gebruik van de bedrijfsauto bedraagt EUR. 118,- per maand en zal als netto inhouding worden verrekend met het salaris. Dit bedrag is echter af¬trekbaar van de fiscale bijtelling (zie artikel 13).

Indien omstandigheden dit verlangen, kan de bijdrage worden aangepast. Deze aanpassing dient minimaal een maand voorafgaande aan de wijziging, met opgaaf van redenen, schriftelijk te worden medegedeeld.

Gebruik

De auto wordt ter beschikking gesteld voor zakelijk en beperkt privé gebruik. Het is de werkne¬mer uitdrukkelijk verboden de auto te vervreemden, te belenen, te verpanden, te verhuren, in onderhuur te geven of personen tegen betaling te vervoeren evenals het gebruik voor snelheidsritten, prestatieritten (uitgezonderd puzzel-ritten) en lesdoeleinden.

Voor het privégebruik zijn 10.000 kilometers per jaar ‘vrij’, hieronder wordt woon/werkverkeer niet meegerekend, de meer privé gereden kilometers zullen tegen een kilo¬meterprijs van EUR. 0,18 aan de werknemer worden doorbelast als netto-inhouding op het sala¬ris.
Nov 10th 2010, 09:39

2454 Peter

Lid Vzr

Total Topics: 1
Total Posts: 3
Beste VAvdZ,

Kunnen jullie nog een keer naar mijn antwoord kijken?

Greoen Peter
Nov 8th 2010, 22:21Quote door 1012 Team
Beste Peter,

Wij zijn benieuwd naar de inhoud van de autoregeling. Dit is toch wel een afwijkende constructie. Het is meer een soort private lease constructie. Een klein voordeel is dat je de eigen bijdrage kan aftrekken. Dit geldt ook voor de kmprijs boven de 10.000 km, maar....hoe gaat men dit bijhouden?

Wij vinden de eigen bijdrage fors.
De 10.000 te rijden prive kilometers is veel te laag. Onze stelregel is dat het bij een afwijkend prive gebruik pas eerlijk is een extra eigen bijdrage te rekenen. Dit ligt eerder bij 20.000 km of daarboven.

Al met al niet zo 'n gunstige regeling in onze beleving.

Groet
Team VAvdZ
Nov 10th 2010, 17:33

1012 Team

Lid Vzr

Total Topics: 4
Total Posts: 62
Beste Peter,

Dat het niet een heel gunstige autoregeling is, is nu wel duidelijk.
Hoe je je werkgever moet benaderen is voor ons lastig aan te geven. Dit hangt af van jouw specifieke situatie. Bijvoorbeeld, welke positie je binnen je bedrijf hebt, hoe groot het bedrijf is, of je het aandurft om er een punt van te maken etc. etc.. In ieder geval kan je jouw bedrijf aanmelden voor onze "zwarte lijst". Als dan nog een personeelslid dit doet, dan publiceren wij dit en melden wij ons bij jouw werkgever. Dit helpt jou echter niet nu direct.

Wij nemen aan dat de autoregeling voor iedereen hetzelfde is. Dit maakt het een collectief probleem en is in onze beleving de OR het beste kanaal. Je zou dan wel energie moeten steken in het mobiliseren van de OR. Er zit tussen de verschillende OndernemingsRaden die wij tegenkomen ook veel verschil in kwaliteit.
Als er de wil is om daar wat te veranderen dan kunnen wij jullie hierin ondersteunen. Meld je dan s.v.p op ons info@adres met nadere info en gegevens.

Succes,

Groet
Team VAvdZ

Oproep: wellicht hebben andere berijders nog tips voor Peter?

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen