bijtelling naar van 20 naar 25% na 1-7-2012

Log hier in om te reageren of een onderwerp aan te maken.

Dec 22nd 2014, 08:30

19510 Robert-jan

Lid Vzr

Total Topics: 1
Total Posts: 1
Op 29 juni 2012 kreeg ik ene nieuwe leaseauto die een bijtelling had van 20%. Op 1 januari 2013 werd dit 25 %. Juridisch zou dit niet kunnen daar de regeling pas inging op 1 juli 2012. Toch stelt de fiscus dat ik dat niet zo letterlijk moet nemen.

Ik kan hier niet echt duidelijke informatie over vinden. Wie weet meer?
Dec 24th 2014, 09:38

9627 Sandra

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 10
In de regel is het zo dat een bijtelling van kracht blijft gedurende maximaal 60 maanden nadat de auto in het verkeer is gebracht. In jouw geval zou je nog tot en met 28 juni 2017 mogen rekenen op een bijtelling van 20%. Juist wanneer een auto (na 1 juli of na 1 januari) naar een hogere bijtellingscategorie verhuist, zie je een run ontstaan op deze auto's, en dat is niet om een paar maanden later toch in een hogere bijtelling te vallen, maar juist om nog max 5 jaar voordeel te genieten. Waarom jouw situatie een uitzondering zou zijn, is mij een raadsel.
Dec 24th 2014, 12:46

2320 Jan

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 40
Jouw auto houdt gewoon de 20% bijtelling totdat de termijn van de overgangsregeling verstreken is.
Die regeling vind je in artikel 13bis lid 23 onderdeel d Wet op de loonbelasting 1964 (zie o.a. www.wetten.nl):
"23. Na een vervanging van de CO2-uitstootgrenzen in het tweede of derde lid, blijft met betrekking tot een auto: (...) d. waarvan het kenteken voor het eerst op naam is gesteld vóór 1 juli 2012 en die op naam van de eigenaar is gesteld op of na 1 juli 2012: voor een periode van 60 maanden te rekenen vanaf 1 juli 2012, de verlaging van toepassing ingevolge de begrenzingen zoals die golden op 30 juni 2012, en voor direct daaropvolgende periodes van telkens 60 maanden, de verlaging ingevolge de begrenzingen zoals die golden op de laatste dag van de direct daaraan voorafgaande periode van 60 maanden."
Jouw bijtelling gaat dus pas in juli 2017 omhoog naar het dan geldende tarief.
Ik zou hier bij je werkgever wel even achteraan gaan. Dat kan veel geld opleveren. Als de werkgever niet meewerkt, kun je zelf als werknemer ook bezwaar maken tegen de afdracht van de te hoge loonheffing.

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen