Overheid als struikrover

Log hier in om te reageren of een onderwerp aan te maken.

May 17th 2011, 15:49

4306 dick

Lid Vzr

Total Topics: 3
Total Posts: 3
Als het om een leuke zakenauto gaat, dan is de Nederlandse regering struikrover nummer één. Zeker als je het vergelijkt met het buitenland. Dat begint al bij de aanschaf, waarbij je 45,2% BPM over de fabrieksprijs moet betalen. Die belasting gaat er weliswaar per 2013 uit, maar deze wordt weer vervangen door een CO2-belasting die nog hoger is. Ook de wegenbelasting is bij ons hoger dan in andere landen. Hetgeen overigens ook geldt voor de benzineprijs. Dat laatste is te wijten aan het zogenaamde ‘kwartje van Kok’ dat onder het gelijknamige kabinet in 1991 is ingevoerd om het toenmalige begrotingstekort te dekken. Mijn vader zaliger, een overtuigde en verwoede belastingambtenaar zei het al tegen me: ‘Dat kwartje gaat er nooit meer af. Als de regering zegt dat we minder belasting gaan betalen, dan pakken ze je ergens anders wel waardoor je nog meer betaalt dan ervoor’. Hij heeft postuum nog steeds gelijk. Uit zoete wraak tank ik op weg naar Leuven meestal meestal in Kampenhout, België bij de zogenaamde ‘Pomp van het Volk’. Een liter super kost daar € 1,52, in plaats van € 1,76 in Nederland. Zo doe ik toch nog iets terug.



Door de belastingmaatregelen van onze regering word ik gedwongen om in twee auto’s te rijden. De ene is een tweede hands Mercedes van de zaak, waarvan ik de kilometers bij elke rit keurig opschrijf. Die administratie kost me behoorlijk wat tijd, maar het loont, want de belasting keurde die administratie goed. Privé rijd ik een Volvo S 60, een behoorlijk zware wagen. Maar die heb ik dan ook wel nodig omdat ik deels in het Belgische Leuven woon en privé derhalve behoorlijk wat kilometers maak. Minimaal rond de 500 km per week. Daarover hoor je me niet mopperen. Liefde heeft nou eenmaal een prijs en die betaal ik liever dan de alimentatie.



De hoge fiscale bijtelling en straks de pittige CO2-toeslag nopen mij om in twee auto’s te rijden. Het is duidelijk dat zulks meer milieuschade oplevert dan in één auto. Weg met het milieuvoordeel dat de regering voor ogen heeft. Het is een situatie die in het buitenland moeilijk is uit te leggen. Ik ben onderwerp van spot en hoon van mijn Belgische vrienden in mijn stamcafé De Amadee in Leuven. Mijn Duitse zakenrelaties staren me ongelovig aan. En een taxichauffeur uit Caïro moest twee weken geleden van het onbedaarlijk lachen zijn wagen even stilzetten langs de kant van de weg. En hij sprak in gebroken Engels de kop van deze column: ‘Jullie overheid gedraagt zich als een struikrover’. Ik had er niets op te zeggen. Maar mijn Belgische gemalin heeft mij wel enige seconden meewarig aangekeken en sprak de historische, maar vooral zeer ware woorden: ‘Gij Ollanders zijt soms wel vreemde mensen’.

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen