Bestellen vóór 1 oktober 2012 tbv omzeilen dieseltax en verhoging BTW?

Log hier in om te reageren of een onderwerp aan te maken.

Jun 7th 2012, 13:32

9071 B

Lid Vzr

Total Topics: 4
Total Posts: 9
Kan iemand me vertellen dat als ik een nieuwe lease-auto bestel vóór 1 oktober 2012, ik hiermee de aankomende dieseltax voor zuinige diesels en de verhoging van de BTW omzeil (er vanuitgaand dat alle maatregelen van Den Haag voorlopig doorgaan)? Of is hier sprake van dat de prijs op dit vlak bepaald wordt ten tijde van het op kenteken zetten van de auto, dus ná 1 oktober 2012?
Jun 9th 2012, 19:27

6491 Henk

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 4
Het gaat altijd om de datum dat de auto op kenteken wordt gezet. Besteldatum maakt helemaal niets uit.
Jun 11th 2012, 16:17

9071 B

Lid Vzr

Total Topics: 4
Total Posts: 9
Hoi Henk,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik kan begrijpen dat de eventuele diseltaks wordt gepeild op de datum van kenteken, maar de btw bevreemd me toch wel. Is dat alleen specifiek bij auto's dan? Als ik bijvoorbeeld een fiets koop op 30 september en ik kom die een week later afhalen en betalen, moet ik dan ook ineens 21% betalen, of is dan de feitelijke bestel/verkoopdatum van belang?

Jun 12th 2012, 09:15

6491 Henk

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 4
Hallo Bart,

Voor de BTW is de factuurdatum van belang. Daarbij heb je dus de keuze om de factuur voor 1 oktober op te laten maken, of na 1 oktober (bij levering). De factuurdatum hoort gekoppeld te zijn aan de prestatiedatum (dus de levering), dus in theorie kan de fiscus daar een probleem van maken, maar die kans is waarschijnlijk niet groot. Alhoewel ik ook niet uitsluit dat bij dergelijke grote uitgaven de fiscus wel extra alert is.
Jun 12th 2012, 13:08

9071 B

Lid Vzr

Total Topics: 4
Total Posts: 9
hmm, da's in dit geval dus bijzonder jammer....al is het volgens mij maar de vraag of die verhoging van de btw uberhaupt wel doorgaat....dank voor je antwoord!
Jul 30th 2012, 20:19

10723 Eric

Lid Vzr

Total Topics: 1
Total Posts: 4
Jun 7th 2012, 13:32Quote door 9071 Bart
Kan iemand me vertellen dat als ik een nieuwe lease-auto bestel vóór 1 oktober 2012, ik hiermee de aankomende dieseltax voor zuinige diesels en de verhoging van de BTW omzeil (er vanuitgaand dat alle maatregelen van Den Haag voorlopig doorgaan)? Of is hier sprake van dat de prijs op dit vlak bepaald wordt ten tijde van het op kenteken zetten van de auto, dus ná 1 oktober 2012?


Wat is nu weer de dieseltax? Komt dat er ook nog es bij in ons graailand?

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen