Plannen bijtelling 2012

Log hier in om te reageren of een onderwerp aan te maken.

Jun 2nd 2011, 11:15

beheer

Administrator

Total Topics: 13
Total Posts: 50
Wat vindt u van de plannen met betrekking tot de bijtelling? (Lees hier meer over de exacte inhoud)
Jun 3rd 2011, 16:05

723 Ernst

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 6
Tsja, voor mij verandert er niets. Ik ben wel blij dat de percentages niet veranderen. En laten we eerlijk zijn, waarom wordt een Prius minder zwaar belast dan mijn C4 picasso? Wat gaat het straks kosten als de eerste Priusachtigen op de sloop staan?
En worden de gechipte Priusachtigen zwaarder belast? Want neem van mij aan dat zijn er heel veel!
Jun 3rd 2011, 23:38

1395 Marcel

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 2
Nog steeds niet helemaal duidelijk, tijdens het lopende lease contract zal de bijtelling niet worden aangepast, maar wat als ik een auto heb gekocht (zakelijk als zzp-er) en nu 14% betaal voor prive gebruik (co2 89)?
Jun 6th 2011, 12:14

1787 Steven

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 1
Quote door
tijdens het lopende lease contract zal de bijtelling niet worden aangepast


Waarop is dit gebaseerd?

Mijn 115 g Focus valt toch straks gewoon onder de 25% ben ik bang: ik heb geen contract met de overheid waarin de huidige 20% bijtelling is geborgd. Of mis ik iets?
Jun 6th 2011, 12:39

1395 Marcel

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 2
http://www.autoweek.nl/autonieuws/16768/belastingvrijstelling-zuinige-autos-gehandhaafd

quote
Wie een lease-auto uitzoekt die in de 20- of 14 procentsklasse valt, houdt deze bijtelling gedurende de hele looptijd van het leasecontract, ook al worden de normen tussendoor aangescherpt, zoals 1 juli 2012 voor het eerst gebeurt
unquote

wat ik graag wil weten is wat de regeling is voor een ZZP-er die zijn auto zakelijk heeft aangeschaft en nu 14% bijtelling betaald voor het privé gebruikt. worden dan wel de percentages tussendoor aangepast?
Jun 6th 2011, 20:39

beheer

Administrator

Total Topics: 13
Total Posts: 50
Helemaal mee eens. Dit lijkt een absurde dwaling te worden.

Zoals je terecht opmerkt zullen er in de uitvoering een hoop problemen ontstaan die rechtsongelijkheid zullen veroorzaken.
Ook de argumentatie dat 'om financiële redenen" de regeling wordt aangepast lijkt me krom en niet houdbaar.
Wat mij nog het meeste steekt is echter het volgende. Ik meen me te herinneren dat de aangepaste bijtellingsregeling zoals we die nu kennen bedoeld was om financieel-neutraal, milieuvriendelijk leaserijden te stimuleren. Als nu de CO2 normen t.o.v. het bijtellingstarief worden aangescherpt jaag je volgens mij de leaserijder in met namen de middenklasse weer in "vieze" auto's.
In 2012 mag ik weer een nieuwe lease auto uitzoeken. Nu rijdt ik en een D-categorie, 25% bijtellng auto (contract 4 jaar). In 2012 wil ik graag in de middenklasse naar een veel schonere middenklasser met 20% (contract wordt 5 jaar). De huidige regeling stimuleert mij dus om schoner te gaan rijden. Ik ben dus benieuwd hoe dit volgend jaar uitpakt.

Daarnaast denk ik dat sinds het ontstaan van de huidige regeling, de autobranche zich ondanks de crisis aardig heeft aangepast en veel groene auto"s op de markt heeft gezet. Ik ben bang dat de autobranche het tempo waarmee deze minister regelingen aanpast, niet kan gaan bijhouden.

Ik hoop op een stevige en effectieve lobby!

Groet,
Jun 22nd 2011, 16:54

1129 Frank

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 1
Begrijp alle commotie niet over dit onderwerp. Het blijft namelijk allemaal een wasse neus. Laten we de auto's eerst is gaan testen op de weg en niet op een rollerbank in de windtunnel. Rij nu tijdelijk in Golf 1.2 bluemotion. Zou op een tank ca. 1.100 km moeten kunnen rijden maar kom niet verder dan 550 / 600 km. Zit wel in de 20% maar of deze nog echt schoon is betwijfel ik. Laat ze eerst een gaan kijken naar het werkelijke verbruik en uitstoot en dan met plannen komen.
Jun 27th 2011, 11:49

4394 H.A.M.

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 2
Bijtelling ! slapen we nu met z'n allen of zijn we met z'n allen een kuddedier geworden.
De nieuwe bijtellingen hebben het resultaat dat de meest 14% / 20% allemaal een plaatsje opschuiven dus 14% wordt 20 % en de groep van 20 % gaat naar de 25 % bijtelling !!! Dus KASSA voor de fiscus, oké gedurende het leasecontract mits opnaam voor de nieuwe aanvang datum veranderd er niets denkt men !! nou ik moet nog zien want men gaat vanuit overheidswegen vaststellen hoelang een leasecontract mag duren !! stel je least nu voor 5 jaar en de overheid vindt dat een contract gebruikelijk 4 jaar is ... ga je in het laatste contractjaar een stapje naar boven dus van 14 % naar 20 % en van 20 % naar 25 %.

Hoe je het ook bekijkt dit wordt een oneerlijke ordinare lasten verhoging !!!
De overheid heeft altijd GIGA veel inkomsten van de lease-auto's gehad want gedurende de lease periode betaal je elk jaar het percentage over de NIEUWWAARDE kassa!!
Eenmanszaken zoals ik die voor de zaak een personenauto rijden zijn de lasten veel beter zichtbaar voorbeeld : leaseauto consumentenprijs € 35.000,- en 25 % bijtelling genomen want dat wordt de grootste groep is bij een belastbaar inkomen van
€ 33.437 - € 55694 bijtelling per jr. € 8750 / is netto per jr. € 3675,- per mnd. € 306
Stel je zit met je belastbaar inkomen rond de € 47000,- dan ga je nog meer betalen want de bijtelling van bruto € 8750 komt bij je bruto inkomen bij dus je zit dan middels de bruto bijtelling op een belastbaar inkomen van € 55750,- !!! en dan ziet het er alsvolgt zo uit, bijtelling per jr. € 8750 / is dan netto per jr. € 4550,- per mnd. € 379,- neem je die auto van € 35.000 excl. btw en bpm dan kost die auto € 20.000 !!
Netto betalen we per jr. € 4550,- x 5 jaar is € 22750,- aan de fiscus/overheid Dus ja mensen we betalen met z'n allen gewoon een auto terug !!! Hoe oneerlijk kan je het maken. auto privé zetten heeft ook geen zin omdat ik voor € 0.19 cent per km niet kan rijden. Dus een leuke tweedehandse auto wordt straks extra gestimuleerd.

Eerlijker zou zijn om af te rekenen per gereden privé km's per jaar, dus geen vrijstelling meer van 500 km. maar gewoon via een zogenaamde blackbox waarin je aan kunt geven of het een zakelijk of een privé rit is en doe dan een bijtelling per km
bijvoorbeeld tot 5000 km privé bijtelling van € 0.14 cent per km van 5000 tot 10.000 €0.20 cent per km en 10.000 of meer € 0.25 cent per km. gaan de meeste geen tweede auto nemen scheelt weer voor het milleu !! zou je denken.
Wel moet je duidelijk kunnen aangeven of een rit privé is of zakelijk.. ik bijvoorbeeld moet wel eens (op uitnodiging ) i.v.m. opening of opendag op zaterdag naar een klant, kan ik dat dan niet duidelijk aangeven dan zijn dat privé km's !!
Maar zo zal de overheid nooit gaan handelen want het gaat ze dan GIGA veel inkomsten schelen wat ze in al die jaren oneigenlijk geint hebben !!
Beste Frank je hebt gelijk wat betreft de uitstoot van al het rollend materieel, let op het gaat de overheid niet om het milleu dat is lariekoek het is gewoon op een ordinare manier de kas vullen, want zou het echt om het milieu gaan dan zien we andere cijfers en dan valt geen enkele auto meer in de 14% en 20 % bijtelling maar allemaal in de 25 % bijtelling en zoals ik al eerder aangaf met het nieuwe stelsel komen steeds meer auto's in de 25 % bijtelling want uit onderzoek is gebleken dat personen-auto's gemiddeld 30 tot 40% meer verbruiken dan de fabrieks-opgave.

De door TNO in de praktijk geteste EURO 4 en 5 motoren bleken geen van beide of maar amper EURO 2 te halen. lachertje dus.
Dus gewoon afrekenen per gereden privé km dat is het meest eerlijke ! wie veel rijdt betaald gewoon meer en wie maar weinig rijdt betaald dus minder eerlijk toch !!
Aug 18th 2011, 12:50

1149 Floris

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 2
Waar wel even op gelet moet worden is dat het voor de 20 en 14% klassen een korting betreft op het bestaande tarief van respectievelijk 5 en 11%.

Mocht de overheid besluiten de basis voor bijtelling te verhogen naar bijvoorbeeld 30%, zullen de 14 en 20% auto's dus ook gewoon stijgen naar 25 en 19%.
Aug 23rd 2011, 16:49

2320 Jan

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 40
@Floris: Formeel heb je natuurlijk helemaal gelijk, maar we moeten geen paniek gaan zaaien als dat niet nodig is. Er is geen enkele concrete aanleiding om te denken dat het tarief binnenkort hoger dan 25% zal worden.
Aug 23rd 2011, 17:16

4394 H.A.M.

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 2
Beste Floris, volgens mij heb ik iets niet mee gekregen !! zie uw onderstaande tekst.
Waar wel even op gelet moet worden is dat het voor de 20 en 14% klassen een korting betreft op het bestaande tarief van respectievelijk 5 en 11%

Een korting op een bestaand tarief van 5 en 11 % wilt u mij dat even uitleggen ?

Beste Jan, Paniek zaaien is nergens voor nodig maar het wordt wel de hoogste tijd dat men die autoregelingen eens wat duidelijker maakt zonder dat men er een graai cultuur ervan maakt.
Aug 23rd 2011, 21:06

1149 Floris

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 2
@Jan, paniek zaaien laat ik wel aan de telegraaf over, die zijn daar meestal veel beter in ;-). Wat handig is als mensen in dit topic wel de juiste zaken voor ogen hebben in deze discussie. De afgelopen 10 jaar heeft de basis voor bijtelling regelmatig geschoven, maar inderdaad altijd onder de 25%. Overigens heeft een verlaging dezelfde consequenties.

@H.A.M. In de basis is de bijtelling voor Privé gebruik van de zaakauto vastgesteld op 25% van de catalogusprijs. Een paar jaar geleden heeft de overheid een korting op de bijtelling in het leven geroepen als stimulans voor extra zuinige auto's. Dit was een korting van 11% op de basis-bijtelling, dus verrekend een bijtelling van 14%. Later is daar de staffel met 5% korting bij gekomen, nu beter bekend als 20% bijtelling. Beide bedragen zijn een korting op de bijtelling. Veranderd de bijtelling overheidswege, dan blijft mogelijk de korting gelijk, maar veranderd wel de uitkomst van de som.

Daarnaast is de 25% gebaseerd op "normaal" privé gebruik van de auto. Als door de inspecteur/werkgever kan worden aangetoond dat een auto meer dan "normaal" gebruikt wordt voor privé verkeer, kan de belastinginspecteur een ander bijtellingspercentage hanteren. Bijvoorbeeld iemand die 30K per jaar rijdt waarvan 20K privé kan hoger worden aangeslagen omdat hij/zij immers ook meer privé voordeel geniet.

Dat er wordt gemeten op basis van de ECE-Norm gemeten gebruik is alleen maar gedaan omdat er een meeteenheid moet zijn om te vergelijken. de normmeting wordt altijd onder gelijke omstandigheden en volgens dezelfde methodiek gemeten en is daarom een eerlijk systeem om het verbruik van een auto te meten en vergelijken met andere auto's. De milieutechnische aspecten worden inderdaad helaas teniet gedaan door de invloed van de rechtervoet van de bestuurder die daarmee 25% van het verbruik kan bepalen.

Daarnaast H.A.M., kan ik me niet vinden in de rekensom dat je via de bijtelling de auto aan de belastingdienst betaald. Een auto is immers duurder dan alleen de aanschaf. Ik heb voor mijn leasegolf verschillende jong gebruikte VW Golf (4-6 jaar oud) gereden en op basis van 20.000km per jaar kost zo'n auto mij als particulier ongeveer 450€ per maand all-in, dus verz, afschrijving, brandstof et cetera, daar kan mijn huidige golf niet tegenop obv 25% bijtelling en een catprijs van €31500, ben ik nog altijd goedkoper uit met een netto bijtelling van €275 per maand.

De verrekening van de bijtelling op basis van de gereden privé kilometers is inderdaad de eerlijkste methode. Jammer dat het huidige kabinet het rekeningrijden heeft afgeschoten, want daarin had dit eenvoudig uitgewerkt kunnen worden.

Floris

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen