1149 Floris

Joined: Fri, Mar 18th 2011, 16:28 Total Topics: 0 Roles: Lid Vzr
Last Login: Mon, Jun 8th 2020, 12:47 Total Posts: 2 Moderates: N/A

Latest Posts

Topic Author Posted On
Plannen bijtelling 2012 beheer on 23/8/11
@Jan, paniek zaaien laat ik wel aan de telegraaf over, die zijn daar meestal veel beter in ;-). Wat handig is als mensen in dit topic wel de juiste zaken voor ogen hebben in deze discussie. De afgelopen 10 jaar heeft de basis voor bijtelling regelmatig geschoven, maar inderdaad altijd onder de 25%. Overigens heeft een verlaging dezelfde consequenties.

@H.A.M. In de basis is de bijtelling voor Privé gebruik van de zaakauto vastgesteld op 25% van de catalogusprijs. Een paar jaar geleden heeft de overheid een korting op de bijtelling in het leven geroepen als stimulans voor extra zuinige auto's. Dit was een korting van 11% op de basis-bijtelling, dus verrekend een bijtelling van 14%. Later is daar de staffel met 5% korting bij gekomen, nu beter bekend als 20% bijtelling. Beide bedragen zijn een korting op de bijtelling. Veranderd de bijtelling overheidswege, dan blijft mogelijk de korting gelijk, maar veranderd wel de uitkomst van de som.

Daarnaast is de 25% gebaseerd op "normaal" privé gebruik van de auto. Als door de inspecteur/werkgever kan worden aangetoond dat een auto meer dan "normaal" gebruikt wordt voor privé verkeer, kan de belastinginspecteur een ander bijtellingspercentage hanteren. Bijvoorbeeld iemand die 30K per jaar rijdt waarvan 20K privé kan hoger worden aangeslagen omdat hij/zij immers ook meer privé voordeel geniet.

Dat er wordt gemeten op basis van de ECE-Norm gemeten gebruik is alleen maar gedaan omdat er een meeteenheid moet zijn om te vergelijken. de normmeting wordt altijd onder gelijke omstandigheden en volgens dezelfde methodiek gemeten en is daarom een eerlijk systeem om het verbruik van een auto te meten en vergelijken met andere auto's. De milieutechnische aspecten worden inderdaad helaas teniet gedaan door de invloed van de rechtervoet van de bestuurder die daarmee 25% van het verbruik kan bepalen.

Daarnaast H.A.M., kan ik me niet vinden in de rekensom dat je via de bijtelling de auto aan de belastingdienst betaald. Een auto is immers duurder dan alleen de aanschaf. Ik heb voor mijn leasegolf verschillende jong gebruikte VW Golf (4-6 jaar oud) gereden en op basis van 20.000km per jaar kost zo'n auto mij als particulier ongeveer 450€ per maand all-in, dus verz, afschrijving, brandstof et cetera, daar kan mijn huidige golf niet tegenop obv 25% bijtelling en een catprijs van €31500, ben ik nog altijd goedkoper uit met een netto bijtelling van €275 per maand.

De verrekening van de bijtelling op basis van de gereden privé kilometers is inderdaad de eerlijkste methode. Jammer dat het huidige kabinet het rekeningrijden heeft afgeschoten, want daarin had dit eenvoudig uitgewerkt kunnen worden.

Floris

Plannen bijtelling 2012 beheer on 18/8/11
Waar wel even op gelet moet worden is dat het voor de 20 en 14% klassen een korting betreft op het bestaande tarief van respectievelijk 5 en 11%.

Mocht de overheid besluiten de basis voor bijtelling te verhogen naar bijvoorbeeld 30%, zullen de 14 en 20% auto's dus ook gewoon stijgen naar 25 en 19%.

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen