Van 500 km regeling naar prive bijtelling

Log hier in om te reageren of een onderwerp aan te maken.

Dec 23rd 2012, 21:32

8110 Marcel

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 31
Ik denk nog steeds dat er een wezenlijk verschil zit tussen het switchen tijdens een kalender jaar indien de auto hetzelfde blijft of dat je veranderd van auto. Want als je bijvoorbeeld met je bestaande auto tegen het einde van het jaar over de 500 km grens gaat of dreigt te gaan en hier de belastingdienst van op de hoogte stelt is het natuurlijk logisch dat je met terugwerkende kracht over het hele jaar moet gaan betalen.

Echter als je van auto veranderd veelal voor ééntje met een ander (lees lager) bijtellingspercentage omdat je dan weer "betaalbaar" privé wil en kan gaan rijden dan is de aanvangsdatum van de nieuwe regeling het moment waarop je nieuwe auto in bezit is en je hier uiteraard de belastingdienst over hebt geïnformeerd. Om een voorbeeld te noemen: je veranderd halverwege het jaar van een 25% auto naar een 0% auto dan zou je dus als Herman gelijk heeft en je wilt niet die 25% bijtelling over die 6 maanden betalen een verklaring geen privégebruik auto van de zaak aan moeten vragen bij de belasting dienst voor je nieuwe auto en dan ook bovendien nog een kilometer administratie moeten bijhouden voor niets. Vraag me dus al af of ze bij de belastingdienst überhaupt een verklaring willen verstrekken voor een 0% bijtellingsauto. Ook als de auto in het bovenstaande geval geen 0% maar een 14% auto is dan is het toch alleen maar voordelig voor de belastingdienst dat je per onmiddellijke ingang voor het privégebruik van je auto wilt gaan betalen i.p.v. per 1 januari volgend jaar.
Dec 26th 2012, 17:58

4529 Frederik

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 22
Het advies is om de verklaring geen prive-gebruik per 1-1-2013 in te trekken en de werkgever voor de huidige auto de bijtelling te laten toepassen indien je over het gehele jaar 2013 meer dan 500 kms prive gaat rijden. De belastingdienst kijkt, zoals al eerder is aangegeven, naar het totale prive gebruik per jaar (en zo staat het nu eenmaal in de wet). Bovendien heeft de werkgever de verplichting dat op het moment dat hij redelijkerwijze kan weten dat niet aan de verklaring prive-gebruik wordt of zal worden voldaan, de bijtelling toe te passen.
Overigens is het wel zo dat de bijtelling voor auto's met een afwijkend belastingtarief (b.v. eerst 3 maanden 20% en dan 9 maanden 14%) wel volgens die percentages op het loon worden toegepast. Dat de verklaring per kenteken wordt afgegeven heeft te maken met de controle op het prive-gebruik die d.m.v. van o.a. fotocontrole plaatsvindt. De bijtellingsregels gelden niet per kenteken maar op jaarbasis in combinatie met het aantal prive kilometers.
Dec 26th 2012, 20:33

8110 Marcel

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 31
@ Frederik

In dat geval blijf ik met de volgende vragen:

1. Waarom wordt er dan in de voorlichtingsfolder duidelijk geschreven over kalenderjaar basis., waarbij dus ook gesteld word dat indien je de auto in een bepaald jaar slechts 6 maanden in je bezit hebt je dus maximaal 250 km privé mag rijden?
2. Waarom geven ze dan halverwege het jaar zo maar een beschikking af waarbij je ook nog een aanvangsdatum van het in bezit zijn van de auto op moet geven?

Mijn advies is in ieder geval om de verklaring niet in te trekken en dan eventueel maar voor het hele jaar nog even af te zien van privé kilometers. Als de regeling echt zo raar is dan is de consequentie dat ze belastingcentjes mislopen!
Dec 26th 2012, 20:55

8110 Marcel

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 31
Heb de beschikking er nog maar even bijgepakt en daarin staan een aantal opmerkelijke dingen:

1. Heb op 3 April Uw verzoek voor een verklaring geen privé gebruik auto ontvangen. Daarin verklaart U dat U met ingang van 2012 op kalenderjaarbasis niet meer dan 500 privékilometers met de (bestel)auto's van Uw werkgever rijdt.

Opmerking waarom staat hier kalenderjaarbasis!??

2. Beslissing.Ik kom daaraan tegemoet...

3.Wat betekend deze beslissing voor U? Als U een kopie van deze verklaring aan uw werkgever geeft, telt U werkgever vanaf dat moment geen bijtelling voor...

Anders zou er toch wel moeten staan vanaf 1 januari 2013 want nu is het per onmiddellijke ingang.

4. Verder staat er nog dat je moet bewijzen middels een sluitende rittenregistratie dat je op kalenderjaarbasis niet meer als 500 privékilometers rijdt...

Anders had er wel gestaan per kalenderjaar lijkt mij zo!?

Dec 28th 2012, 12:44

887 Benno

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 2
Ik heb zojuist de belastingdienst gebeld en het is inderdaad pech voor mij. Ik moet vanaf januari bijtelling betalen , ook voor m'n huidige auto, of pas vanaf 2014, maar dan mag ik natuurlijk ook niet meer dan 500km prive rijden in heel 2013, ongeacht de auto.
Jan 5th 2013, 21:44

4529 Frederik

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 22
Dec 26th 2012, 20:33Quote door 8110 Marcel
@ Frederik

In dat geval blijf ik met de volgende vragen:

1. Waarom wordt er dan in de voorlichtingsfolder duidelijk geschreven over kalenderjaar basis., waarbij dus ook gesteld word dat indien je de auto in een bepaald jaar slechts 6 maanden in je bezit hebt je dus maximaal 250 km privé mag rijden?
2. Waarom geven ze dan halverwege het jaar zo maar een beschikking af waarbij je ook nog een aanvangsdatum van het in bezit zijn van de auto op moet geven?

Mijn advies is in ieder geval om de verklaring niet in te trekken en dan eventueel maar voor het hele jaar nog even af te zien van privé kilometers. Als de regeling echt zo raar is dan is de consequentie dat ze belastingcentjes mislopen!


De verklaring wordt per kenteken afgegeven, omdat de controle door de belastingdienst d.m.v. foto's van het kenteken wordt gedaan. Men kan meerdere auto's achter elkaar hebben waardoor op jaarbasis de 500 km niet wordt overschreden. Maar als een werknemer besluit halverwege het jaar privé te gaan rijden maakt het voor de bijtelling niet uit of dat met 1 of meerdere auto's gebeurd, de 500 km grens blijft onveranderd gestaan. Als men dus het hele jaar een auto van de werkgever ter beschikking heeft moet dus over het hele jaar aangetoond worden dat de 500 km grens niet is overschreden. De verklaring wordt niet per kalenderjaar afgegeven, maar is onbeperkt geldig. Belastingaangiften werken nu eenmaal per kalenderjaar.
Jan 5th 2013, 22:08

8110 Marcel

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 31
Wat ik tot nu toe weet is dat je op ieder willekeurig moment een beschikking aan kan vragen en nadat deze word verleent kan je ook direct beginnen. Vandaar kalender jaar basis en per onmiddellijke ingang..... Alleen het halverwege een kalender jaar ophouden is niet zonder consequenties mogelijk. Dat dit dus ook niet gaat als je van auto wisselt is natuurlijk wel vreemd/jammer!
Mar 25th 2015, 09:29

6081 Edwin

Lid Vzr

Total Topics: 1
Total Posts: 5
Toch even een verheldering op deze discussie, wellicht goed voor mensen die via zoekfunctie op dit topic komen;

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/auto_van_uw_werkgever/hoe_werkt_de_regeling/u_krijgt_in_de_loop_van_een_kalenderjaar_een_andere_auto_van_de_werkgever

Daar staat duidelijk dat Herman gelijk heeft; het totaal aantal kilometers per jaar telt. In geval van wisseling van een 25% naar een 14% auto halverweg maart geldt dat 2,5 maand 25% bijtelling verschuldigd is, en 10,5 maand 14%. Bij prive gebruik vanaf halverwege maart is dus ook bijtelling over de oude auto verschuldigd. Vanaf 1 januari mag je weer wisselen.

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen