Van 500 km regeling naar prive bijtelling

Log hier in om te reageren of een onderwerp aan te maken.

Mar 27th 2012, 16:26

7292 Sander

Lid Vzr

Total Topics: 1
Total Posts: 1
Mijn vrouw krijgt 1 juli a.s. een nieuwe auto van de zaak. In tegenstelling tot haar huidige lease auto, waarmee ze niet meer dan 500 km per jaar privé rijdt, wil ze deze nieuwe auto gaan bijtellen. Ik begrijp uit de jurisprudentie dat dit niet gedurende een kalenderjaar moet gebeuren, omdat anders een naheffing volgt. Maar kan de status zomaar worden gewisseld per 1 januari 2013 zonder gevaar van naheffing?
Mar 28th 2012, 13:09

14 Marielle

Lid Vzr

Total Topics: 2
Total Posts: 33
Hallo Sander,

Inderdaad, per 1 juli overstappen kan niet zo maar. De 500-km-grens geldt namelijk per kalenderjaar. Dus als je privé gaat rijden met de nieuwe auto van 1 juli kom je over het hele jaar gezien over die 500 km. heen en dat betekent dat je ook nog een bijtelling kunt verwachten over de eerste 6 maanden.

Wil je dus geen bijtelling over die eerste 6 maanden, dan zul je ook over het tweede halfjaar een kilometeregistratie moeten bijhouden (en over het gehele jaar gezien minder dan 500 privekilometers moeten rijden).

Vanaf 1 januari 2013 kun je gerust wisselen: nieuw kalenderjaar, dus nieuwe kansen.
May 10th 2012, 16:05

8110 Marcel

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 31
Ik heb het altijd zo begrepen (correct me when I am wrong) dat:

Als je bijvoorbeeld in 1 juli een nieuwe auto krijgt en dit een reden (aanleiding) is om deze niet privé te gaan rijden althans minder dan 500 km dan betekend dat dus dat je in dat kalenderjaar met de nieuwe auto niet meer dan 250 km privé mag rijden immers 500/12*6. Als dit zo is dan betaal je in dat jaar dus over je oude auto nog gewoon de bijtelling en over je nieuwe auto niet. Andersom lijkt me dit ook het geval.
May 11th 2012, 07:05

6 Martin

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 48
@ Marcel,

Zoals je het stelt lijkt het logisch, maar zo redeneert de belastingdienst zeker niet. Marielle heeft gelijk, de 500 km telt een kalenderjaar. Meer dan 500 km in 1 jaar dan voor het hele jaar bijtelling betalen ongeacht de auto.
May 11th 2012, 08:18

8110 Marcel

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 31
@ Martin,

Als je dit leest wat maak jij er dan uit op?

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/auto_van_uw_werkgever/hoe_werkt_de_regeling/kalenderjaarbasis

Anders zou je namelijk alleen van auto kunnen wisselen per 1 januari en als dat dan 2 januari dikke pech want dan is het eerst nog een jaartje bijtelling betalen!
May 11th 2012, 10:05

4336 Herman

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 41
@Marcel: Sander geeft aan dat zijn vrouw al een leaseauto heeft en per 1 juli de nieuwe krijgt. In dat geval geven de voorbeelden van de belastingdienst duidelijk aan dat switchen van niet prive naar wel prive rijden NIET kan in het lopende kalenderjaar zonder dat zij over de vorige auto ook belasting gaat betalen. De keus wel of niet priverijden kun je dus voorafgaand aan het kalenderjaar maken en niet tussentijds. Anders wordt het natuurlijk als dit de eerste leaseauto is. Dan heb je naar rato een aantal vrije kilometers en heb je direct de keus wel/niet prive rijden.

@Sander: Als je vrouw in december aangeeft bij de belastingdienst dat ze vanaf 2013 WEL prive rijdt is er niets aan de hand en krijgt ze geen naheffing mits ze uiteraard in dit kalenderjaar niet meer dan 500 kilometer prive rijdt met haar leaseauto's.
May 11th 2012, 11:01

8110 Marcel

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 31
@ Herman Welke voorbeelden zijn dat heb je daar een link bij?
Wat ik lees gaat het niet over een auto maar over de auto het is namelijk ook zo dat je een verklaring geen privégebruik aanvraagt voor een auto met een bepaald kenteken. Op je kilometeradministratie zet je dus ook duidelijk vanaf wanneer deze auto voor jou beschikbaar was. Het lijkt mij dan ook niet meer dan normaal dat ik vanaf het moment van wisselen geen bijtelling meer hoeft te betalen omdat ik vanaf dat moment ook geen privékilometers meer rijdt. Dus ik ben benieuwd naar je voorbeelden. Het is wel zo dat switchen halverwege het jaar niet kan met dezelfde auto maar dat is hier niet het geval.
May 11th 2012, 12:53

4336 Herman

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 41
Marcel, dit is het eerste voorbeeld in de link die je zelf hebt aangegeven.

Voorbeeld

U rijdt van januari tot en met november geen privékilometers met de auto. In december rijdt u 600 privékilometers. Dan geldt de bijtelling voor het privégebruik voor het hele jaar, dus ook over de maanden dat u de auto niet voor privé hebt gebruikt.


Dit voorbeeld geeft eigenlijk al aan dat ALS je halverwege het jaar verandert van niet prive rijden naar wel prive rijden en je dus boven de 500km grens uitkomt in het kalenderjaar , je moet betalen voor de voorafgaande periode waar je de verklaring geen privegebruik voor hebt getekent. Of je dit nu doet met dezelfde auto of omdat je halverwege het jaar een nieuwe auto hebt doet er niet toe omdat het voor een kalenderjaar geldt. Lees ook de eerste alinea waar het duidelijk vermeld staat.

Als u op kalenderjaarbasis niet meer dan 500 privékilometers met de auto van uw werkgever rijdt, hoeft uw werkgever niets bij uw loon te tellen voor het privégebruik. Op kalenderjaarbasis wil zeggen: omgerekend naar een heel kalenderjaar.

Ook de nieuwe auto is een auto van de werkgever, in hetzelfde kalenderjaar dus de 500km blijft van kracht. Overschrijdt je dit in hetzelfde kalenderjaar zul je ook moeten betalen voor je 'oude' auto.
May 11th 2012, 13:23

8110 Marcel

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 31
@Hermann Ik vindt je argumenten niet bepaald overtuigend. Je gaat er namelijk geheel aan voorbij dat je de verklaring geen privégebruik afgeeft voor een auto met een bepaald kenteken waarbij er een begin en een einddatum van het in bezit hebben vermeld staat op ritten administratie lijst en dat is niet voor niets. In mijn geval betaal ik dus gewoon de 25 % over mijn vorige auto tot de datum van Inruil en niets over mijn nieuwe auto waarbij voor mijn nieuwe auto natuurlijk geld dat ik in dit niet volledige kalenderjaar de 375 km privé niet mag overschrijden. In ieder geval in mijn situatie werkt dit zo.

Voor de TS betekend het dus dat zij over de oude auto niets hoeven te betalen mits ze de 250 km privé niet hebben overschreden en door het inruilen komt de verklaring op kenteken natuurlijk te vervallen en op de nieuwe word er geen aangevraagd dus moet er ook gewoon betaald worden.
May 11th 2012, 13:52

4336 Herman

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 41
@Marcel:
http://www.nl.pwc.com/extweb/Bn/Taxnews.nsf/tlsdocid/A0309442606DBB22C125746600514965

citaat:
De bijtelling blijft achterwege als blijkt dat de auto voor niet meer dan 500 km op kalenderjaarbasis voor privé-doeleinden is gebruikt. Daartoe kan de werknemer verschillende bewijsmiddelen gebruiken onder meer een sluitende rittenadministratie of een door de inspecteur afgegeven ‘verklaring geen privé-gebruik auto’. Het is overigens niet zo dat als een werknemer de inspecteur in de loop van het kalenderjaar verzoekt om deze verklaring in te trekken, dat pas vanaf het ‘intrekkingsmoment’ de loonbijtelling voor de auto van de zaak begint. Bij overschrijding van de 500 km-grens geldt de bijtelling in dat geval nog steeds voor het alle maanden van het kalenderjaar. Dit volgt uit een recent arrest van de Hoge Raad. Een tijdsevenredige bijtelling is alleen mogelijk als de auto van de zaak slechts gedurende een deel van het kalenderjaar ter beschikking is gesteld.

Lijkt me duidelijk zo.

-edit-
Lees ook even het onderliggende uitgebreide verhaal cq. voorbeeld in de link.
May 11th 2012, 14:17

8110 Marcel

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 31
@Herman

Leuk citaat maar heeft natuurlijk geen betrekking om mijn alsook de situatie van de TS. Dit weerlegd nog steeds mijn argumenten niet. Ik rij namelijk met DE auto met HET bepaalde kenteken waarvoor de inspecteur de verklaring heeft afgegeven niet meer dan 500 km op kalenderjaarbasis. En ten overvloede omdat ik de bepaalde auto niet het gehele kalender jaar tot mijn beschikking heb maar 9 maanden moet kan ik de 375 km grens niet overschrijden.
May 11th 2012, 14:31

4336 Herman

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 41
@Marcel:
volgens mij staat het er zeer helder beschreven en is het toepasbaar op de ts en jou situatie. DE auto met HET kenteken is leuk maar het blijft DE auto van de werkgever. Of je nu 1 auto hebt in een kalenderjaar of je hebt er 10 doet niets af aan het feit dat je maar max.500km in een kalenderjaar mag rijden zonder bijtelling. Wissel je van auto en kies je op dat moment ervoor om prive te rijden dan tellen deze kilometers in dat kalenderjaar gewoon mee (want is is en blijft DE auto van de werkgever) en zul je ook belast worden voor je vorige auto(s) in dat kalenderjaar.

Eenieder die er anders over denkt en dito uitvoert wens ik er heel veel succes mee.
May 11th 2012, 15:57

8110 Marcel

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 31
@ Hermann

Bedankt voor de succes wens. Jij wil het op jouw manier lezen en dat is niet de juiste. Ik ga het je in ieder geval niet nog een keertje uitleggen.

Dec 21st 2012, 14:46

887 Benno

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 2
Ik heb volgend jaar hetzelfde probleem. Ik heb nu een Golf met 20% bijtelling, waarmee ik niet prive rijd tot halverweg maart. Daarna neem ik een Ford Focus met 14% bijtelling, waarmee ik wel prive wil gaan rijden. Volgens de redenatie van Herman moet ik dus vanaf januari al bijtelling gaan betalen voor m'n Golf. Maar volgens mij mag ik ook de "verklaring geen prive gebruik" halverwege maart intrekken omdat m'n nieuwe auto een ander kenteken heeft en nog belangrijker, een ander bijtellingspercentage. Op de verklaring staat namelijk het kenteken waarvoor je de verklaring aanvraagt of intrekt.
Dec 22nd 2012, 20:26

4336 Herman

Lid Vzr

Total Topics: 0
Total Posts: 41
@Benno
Waar het om gaat is dat je per kalenderjaar slechts mag switchen van WEL bijtellen naar NIET bijtellen of andersom. Als je er dus voor kiest om in 2013 met je 14% bijtelling auto prive te gaan rijden zul je dus over de voorgaande maanden in 2013 ook bijtelling moeten betalen.

Je hoeft mij niet te geloven, maar bel anders even met de belastingdienst zodat zij dit voor je kunnen uitleggen.

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen