EV van het Jaar
Voor het vierde achtereenvolgende jaar wordt de EV van het jaar verkiezing gehouden. De jury stond voor een mooie uitdaging, het aantal merken wat EV's produceert is bijna verdubbeld ten opzichte van vorig jaar!
De EV’s zijn beoordeeld op negen verschillende criteria waar punten mee te verdienen waren. Ook speelde hierbij de wegingsfactor een rol. Niet elk criterium weegt even zwaar. Door de weging worden accenten gelegd waardoor er onder andere rekening gehouden wordt met de actuele uitdagingen zoals het wereldwijde chiptekort en het effect daarvan op de levertijden. Download hier alle data van de beoordeelde EV’s.

De top 3 per segment ziet er als volgt uit:
Midden segment
- Fiat 500e
- Opel Corsa-e
- Peugeot e-208

De Fiat 500e is populair in haar klasse, scoort zeer goed op laadsnelheid en is aantrekkelijk geprijsd.
Hoge segment
- Kia EV6
- Skoda Enyaq
- Tesla Model 3

De Kia EV6 onderscheidt zich in haar segment op Range (WLTP), laadsnelheid, trekgewicht en rij-eigenschappen. Het model is in het najaar van 2021 geïntroduceerd en maakt direct indruk.
Top segment
- Audi e-tron
- Porsche Taycan
- BMW iX
.jpg)
De Audi e-tron wint voor de tweede keer op rij in deze categorie. Het aantal registraties, de vanaf-prijs en de het gebruiksgemak maken de Audi e-tron de winnaar in het segment.
De jury
Deze prijs is een initiatief van AutoWeek, Eneco, LeasePlan Nederland en VZR. Hun specialismes zijn gebundeld om tot een weloverwegen winnaar te komen. Op onder andere range, prijs, maar ook laadsnelheid, leasetarief, beschikbaarheid, rijeigenschappen en gebruiksgemak zijn alle EV's beoordeeld. Dit tezamen bepaalt wie de winnaar is van de EV van het Jaar verkiezing.