Het demissionaire kabinet wil vanaf 1 januari 2027 een extra belasting invoeren op alle zakelijke leaseauto’s die niet volledig elektrisch zijn. Deze zogeheten pseudo-eindheffing maakt het inzetten van een uitermate zuinige hybride auto tot 50% duurder voor werkgevers, en daarmee onbereikbaar voor leaserijders. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) noemt dit een ordinaire strafbelasting, zonder enige structurele milieuwinst.
Argumenten op een rij:
- Rechtvaardiging ontbreekt. Een zware Chinese EV (bijv. Hongqi EHS7, 2.900 kg, per dieselschip naar Europa vervoerd) wordt fiscaal beloond, terwijl een lichtgewicht plug-in hybride uit België (Hyundai Tucson PHEV, 1.750 kg) wordt bestraft.
- Geen stimulans meer voor EV voor de zakelijke rijder. De bijtelling voor EV’s zal vanaf 2026 al oplopen naar 22%. Terwijl juist de verlaagde bijtelling eerder voor een explosieve groei zorgde.
- EV’s verdwijnen na 5 jaar massaal naar het buitenland. Het echte probleem zit in de particuliere markt: er is geen vertrouwen in gebruikte EV’s. Dáár ligt de uitdaging — niet bij de zakelijke rijder.
- De infrastructuur loopt achter. Denk aan berijders die thuis geen laadpaal mogen of kunnen installeren, of voor wie vakantiegang via landen met beperkte laadinfrastructuur onpraktisch is.
- Gedwongen elektrificatie is overbodig. Werkgevers stimuleren EV’s al uit zichzelf. Vanaf 2035 mogen er bovendien geen brandstofauto’s meer worden verkocht in Europa. Wetgeving dwingt zich dus vanzelf af.
VZR ’s oproep aan politiek Nederland:
Kies voor slimme stimulering in plaats van rigide dwang.
-
Verleng de verlaagde bijtelling (17% i.p.v. 22%) voor EV’s
-
Stimuleer particulier gebruik van gebruikte EV’s met subsidies (SEPP)
-
Pas de bijtelling aan op de dagwaarde voor EV’s ouder dan 5 jaar
-
Laat werkgevers en werknemers samen afspraken maken, zonder extra fiscale druk
Download volledige Position Paper