Werkkostenregeling bij zakelijke mobiliteit

In 2011 is de zogenaamde werkkostenregeling ingegaan. De werkkostenregeling is bedoeld als administratieve en fiscale vereenvoudiging voor alle vergoedingen en/of verstrekkingen in natura. Werkgevers hebben hiervoor een belastingvrije speelruimte van 1,2% van de totale loonsom. Tot 1 januari 2015 gold een overgangsregime. Bedrijven konden kiezen al dan niet gebruik te maken van de werkkostenregeling. Vanaf 1 januari 2015 is de regeling echter verplicht.

De werkkostenregeling kan worden ingezet om een hogere kilometervergoeding dan de belastingvrije € 0,19 uit te betalen voor elke zakelijke kilometer die is gereden in een privéauto. Als er voldoende ruimte is, dus als de volledige 1,2% nog niet is benut, kan de werkgever een hogere netto kilometervergoeding betalen. Het nadeel is dat de fiscale ruimte hiervoor afhankelijk blijft van de overige uitgaven van de onderneming. Wordt in enig jaar bijvoorbeeld aanzienlijk geïnvesteerd in opleidingen, dan is de ruimte van 1.2% zo maar opgesoupeerd en niet beschikbaar voor zakelijke mobiliteit. Wij raden het bedrijven daarom af om op het gebied van zakelijke mobiliteit beleid te maken dat afhankelijk is van de werkkostenregeling. Wel adviseren wij het om jaarlijks de ruimte die beschikbaar is alsnog hiervoor effectief aan te wenden, opdat de vergoede mobiliteitskosten meer in lijn kunnen worden gebracht met de werkelijke kosten.
 

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen