Bijtelling 2019, dit verandert er

De derde dinsdag van september is voor de zakelijke rijder altijd de dag dat hij/zij te horen krijgt wat de wijzigingen zijn op het gebied van de zakelijke mobiliteit. De afgelopen jaren was er veel te vertellen over de bijtellingswijzigingen. Tegenwoordig lijkt het niet zo spannend, maar vergis je niet. Voor bepaalde groepen verandert er veel. Bijvoorbeeld voor elektrische rijders.
 
Bijtelling
Als je zakenauto minimaal 1 gram CO2 uitstoot, dan val je in de 22% bijtellingscategorie. Voor auto’s zonder CO2 uitstoot, elektrische- en waterstofauto’s, geldt nu (in 2018) 4% bijtelling. Die 4% bijtelling blijft, maar kent vanaf 2019 een plafond. Tot € 50.000,- geldt 4% bijtelling. Voor elke euro boven de € 50.000,- betaal je 22% bijtelling. Als je auto eerder dan 2019 voor het eerst op naam gezet is, cq. DET (Datum Eerste Tenaamstelling), dan geldt deze € 50.000,- regel niet. Deze nieuwe bijtellingsregels voor “nul-emissie” auto’s (ook wel Tesla-taks genoemd) geldt alleen voor elektrische auto’s, niet voor waterstofauto’s. Waterstofauto’s behouden hun 4% bijtelling over de gehele fiscale waarde.

Een oude EV in 2019
De bijtelling van een auto wordt bepaald vanaf de eerste tenaamstellingsdatum (DET) voor een periode van 60 maanden. Na deze 60 maanden wordt de bijtelling voor deze auto opnieuw bepaald aan de hand van de regels die dan gelden. Voor een elektrische auto die in 2019 de 60 maanden passeert geldt de volgende regel: 18% korting op het bijtellingspercentage van 25%, dus 7% bijtelling. Mocht je auto een nieuwprijs hebben, die hoger ligt dan € 50.000,-, dan geldt ook de Tesla Taks voor jouw elektrische auto. dus 7% bijtelling tot € 50.000,- en boven de € 50.000,- 25% bijtelling. Omdat je elektrische auto ouder is dan 2017. Auto's vanaf 2017 vallen onder het standaardbijtellingstarief van 22% bijtelling.

Leasefiets
De leasefiets (fiets van de zaak) krijgt 7% bijtelling. Deze 7% geldt dan over de nieuwwaarde van de leasefiets en dient de werknemer bij zijn inkomen op te tellen. De regeling is onderdeel van het Belastingplan 2019 en gaat in per januari 2020.

Lagere netto bijtelling
De belastingtarieven over het (belastbaar) inkomen worden verlaagd. Daardoor gaat de zakelijke rijder minder netto bijtelling betalen. Reken jezelf daarbij niet rijk.

WLTP
De BPM voor een auto wordt vastgesteld aan de hand van de uitstoot. Het bepalen van de uitstoot wordt via de NEDC of WLTP meetmethode bepaald. Uiteindelijk worden alle auto’s getest via WLTP. De daaraan gekoppelde BPM-tabel is nu nog niet bekend.

Dieseltoeslag
Voor de zakelijke rijder die een dieselende youngtimer (> 15 jaar) rijdt. Deze zou op 1 januari 2019 ingaan, maar omdat de software voor de inning van de MRB niet goed ingesteld is, wordt deze een jaar later pas ingesteld.


Wil je op de hoogte worden gehouden van alle wijzigingen rondom bijtelling? Meld je dan nu aan als VZR-member.

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen