Ander leasecontract uitdienen

Wij krijgen regelmatig vragen van werknemers over hun rechten en plichten als het gaat om het accepteren van een auto die "over" is. Wat zijn redelijke en eerlijke afspraken? Lees het in dit artikel.

Meld u aan om alles te zien!

Aanmelden is gratis en is in minder dan twee minuten geregeld.
U krijgt toegang tot interessante en bruikbare informatie over bijtelling, mobiliteitsbudgetten, private lease en rekentools.

Ook ontvangt u onze nieuwsbrief, zodat u altijd op de hoogte blijft.

Om deze pagina te kunnen zien heeft u minimaal een Blue lidmaatschap nodig.

Klik hier om aan te melden!

Al lid van VZR? Klik hier om in te loggen.

Wij krijgen regelmatig vragen van werknemers over hun rechten en plichten als het gaat om het accepteren van een auto die "over" is. Het is natuurlijk vervelend om een leasecontract van een (ex-)collega uit te dienen, als u had verwacht dat u zelf een auto mocht uitkiezen De vraag is wat redelijk en billijk is. Allereerst is juridisch gezien de vastgelegde afspraak in uw contract, vaak de autoregeling, leidend. Vervolgens mag u "goed werkgeverschap" verwachten. Vereniging Zakelijke Rijders verstaat onder "goed werkgeverschap" op dit gebied het volgende:  

  • het éénmalig doorschuiven van een auto van een andere werknemer achten wij realistisch,  mits dit een economische reden heeft
  • het twee keer doorschuiven van een auto van een andere werknemer is alleen realistisch, als het totale wagenpark van de werkgever inkrimpt en als hierdoor niet een andere werknemer bevoordeeld wordt
  • de doorgeschoven auto mag op grond van de catalogusprijs niet meer bijtelling opleveren dan de normaal bestelde auto van de werknemer of de werkgever moet dit verschil vergoeden
  • de doorgeschoven auto moet wel voldoen aan de persoonlijke situatie van de werknemer, daar de werknemer bijtelling betaalt voor het privégenot (denk aan een 5-deursauto voor iemand met een gezin)
  • de werknemer moet kunnen weigeren als hier gegronde redenen voor zijn


autoregeling

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen