Sommige werkgevers beperken het aantal privékilometers dat u met uw auto van de zaak mag rijden. Wij zijn hier geen voorstander van, omdat u immers bijtelling betaalt voor privégebruik. Wij geven hier handvatten voor redelijke afspraken.
Meld u aan om alles te zien!
Aanmelden is gratis en is in minder dan twee minuten geregeld.
U krijgt toegang tot interessante en bruikbare informatie over bijtelling, mobiliteitsbudgetten,
private lease en rekentools.
Ook ontvangt u onze nieuwsbrief, zodat u altijd op de hoogte blijft.
Om deze pagina te kunnen zien heeft u minimaal een
Gratis lidmaatschap nodig.
U betaalt bijtelling omdat u de auto in privé gebruikt. Dit privégebruik wordt toegestaan door de werkgever en de voorwaarden worden geregeld in de autoregeling.
In de meeste autoregelingen wordt het aantal privékilometers niet ingeperkt. Meestal staat er wel een algemeen standpunt dat het privégebruik niet buitensporig mag zijn. Het aantal privékilometers van een gemiddelde berijder is rond de 10.000 kilometer. Wij hanteren als norm dat iemand tot 15.000 kilometer per jaar kosteloos privé moet kunnen rijden.
In sommige autoregelingen wordt het aantal privé kilometers verder ingeperkt. Wij zijn hier geen voorstander van. U betaalt immers bijtelling voor privégebruik. Als dit niet buitensporig is, is het niet redelijk en billijk dit te beperken. Wij kunnen ons dit alleen voorstellen, als er een goed alternatief is, bijvoorbeeld in de vorm van een goed en werkbaar mobiliteitsbudget. Dit is echter zelden het geval.
Soms zien wij dat werkgevers het aantal te rijden privékilometers relateren aan het aantal zakelijke kilometers. Dat is geen goede regeling naar onze mening. Als er al een maximum gehanteerd wordt, moet dit een absoluut aantal kilometers zijn.
De variabele kosten van het rijden van een auto van de zaak betreffen voor een belangrijk deel de brandstof. In de praktijk mag een werknemer voor privé rijden in het buitenland meestal niet tanken op kosten van de werkgever.