ADAS-convenant ook ondersteund door VZR


Datum: 03-06-2019

3 juni is in Eindhoven in het bijzijn van Minister Cora van Nieuwenhuizen het ADAS convenant getekend. Het door 42 partijen ondertekende convenant heeft als doelstelling om te komen tot een verhoging van het gebruik van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) met minimaal 20% in 3 jaar. VZR heeft, als belangenbehartiger voor zakelijke rijders, uiteraard ook het convenant ondertekend.

VZR-onderzoek uit 2017
Eind 2017 had VZR al een ADAS-onderzoek verricht onder een kleine 1.500 zakelijke rijders. Het doel was toen om meer inzicht te krijgen in het gebruik van ADAS. Toen is gebleken dat veel veiligheidssystemen niet of niet goed gebruikt worden. Dit komt enerzijds doordat berijders niet weten welke systemen ze aan boord hebben. Anderzijds zijn er veel berijders die wel weten welke veiligheidssystemen ze aan boord hebben, maar dat ze niet goed weten hoe ze deze veiligheidssystemen op een juiste manier moeten gebruiken.

Verkeerde benamingen en wat doet het?
Verkeerde benamingen van de veiligheidssystemen is één van de punten waarbij er grote verschillen op te merken zijn. Veel fabrikanten gebruiken verschillende benamingen voor hetzelfde systeem. Daarnaast werd er een verschil gemeten tussen, wat de systemen doen en wat de berijders dachten dat het systeem zou doen. Een goede uitleg over het gebruik van het systeem is al een belangrijke stap.

De resultaten uit het VZR-onderzoek destijds, zijn nu ook terug te vinden in het ADAS-convenant. De belangrijkste punten uit het ADAS-convenant zijn:
-        Verbeteren van de kennis over ADAS
-        Verwachtingen en benamingen van veiligheidssystemen “managen”
-        Een centrale registratie van ADAS op elk voertuig

Samengevat is de doelstelling van het ADAS-convenant: Voorlichting! Dit dient te gebeuren op wel consumenten- als op brancheniveau. Alleen op die manier wordt de doelstelling, een stijging van ADAS-gebruik minimaal 20% in 3 jaar, behaald.

Op Europees niveau heeft de EU het voorstel aangenomen dat vanaf 2022 er circa 11 rijhulpsystemen verplicht moeten worden op elke nieuwe auto. Ter vergelijk: in 2018 was 45% van alle nieuw verkochte auto’s in ons land voorzien van Automatic Emergency Brake. Vanaf 2022 is onder andere Automatic Emergency Brake verplicht.

Geplaatst op: 03-06-2019 17:03

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen