Belgisch EV-onderzoek onderuit gehaald door Nederlandse Professor


Datum: 10-03-2019

Vorige week berichten we nog over een onderzoek van de Belgische hoogleraar Damien Ernst wat gaat over het omslagpunt van een elektrische auto. Bij het gebruik van schone energie, via bijvoorbeeld zonnepanelen, zou het gaan om een omslagpunt van 30 à 40.000 kilometer. In het meest extreme geval zou het gaan om een omslagpunt van 700.000 kilometer.

Senior Advisor Electric Mobility Auke Hoekstra bekijkt het onderzoek van zijn collega Damien Ernst en stelt dat er fouten zijn gemaakt om te komen tot het omslagpunt van 700.000 kilometer. De kritische blik van Auke is niet de enige reactie op het onderzoek van de Universiteit van Luik. Na de vele reacties op het onderzoek heeft de RTBF het onderzoek offline gehaald. Ernst had het onderzoek namelijk voor hen uitgevoerd.

De Belg, specialist in energievraagstukken, ging op verzoek van het televisieprogramma Auto Mobile uit van de huidige staat van de elektriciteitsproductie, die slechts voor een klein deel op ‘groene’ wijze tot stand komt. Ook de productie van elektrische auto’s en hun accu’s was meegenomen.

Omslagpunt 30.000 tot 50.000 kilometer

Er zijn verschillende variabelen uit wetenschappelijke literatuur door Ernst gebruikt om te komen tot zijn conclusie te komen. Maar die variabelen kloppen niet, legt Hoekstra op Twitter uitgebreid uit. Hij komt uit op een omslagpunt van 30.000 tot 50.000 kilometer en krijgt veel bijval. ,,Er is nog niemand bij me gekomen die zegt dat mijn berekeningen niet kloppen", zegt Hoekstra.

Volgens Hoekstra is de gezaghebbende Belgische onderzoeker één ding vergeten. “Dat het produceren van benzine, in Pernis bijvoorbeeld, ook CO2-uitstoot met zich meebrengt. Dat heeft hij niet meegenomen, terwijl hij dat voor de productie van batterijen wel had gedaan. Dat is gewoon aantoonbaar fout.”

De hoeveelheid CO2 die Ernst toerekent aan het produceren van een batterij van een moderne elektrische auto, liggen vervolgens ‘zeker drie keer te hoog', stelt Hoekstra. ,,En dan ben ik nog heel voorzichtig. Dat soort cijfers zijn heel geheim, geen producent wil er wat over zeggen. Maar ik spreek insiders uit de sector die fluisteren dat de werkelijke uitstoot per batterij in de grote, moderne fabrieken nog lager ligt.”

Invloed klimaatakkoord

Daarnaast is er bij de berekening van de hoeveelheid CO2 uitgegaan van waardes die dubbel zo hoog liggen als het werkelijke getal. Voor België geldt dat er ongeveer 550 gram per kilowattuur verbruikt wordt voor de productie van stroom in plaats van 257. In Nederland is het nog steeds ruim 400 gram, maar Hoekstra geeft aan dat over een paar jaar op 200 uit kunnen komen als de helft van de klimaatakkoord uitgevoerd kan worden.

Als laatste geeft Auke Hoekstra aan dat je geen grote Tesla’s kunt vergelijken met kleinere benzineauto’s. Op de vraag of Hoekstra het wel bij het juiste eind heeft, geeft hij aan: ”Er is in Nederland niemand die meer van dit soort sommetjes maakt dan ik, dus ja, ik kan het weten.” (bron: AD).

VZR
Schrijf je nu in als gratis VZR-lid, krijg toegang tot veel informatie/tips en ontvang ons maandelijks ledenbulletin met interessante onderwerpen voor zakelijk rijdend Nederland. Daarnaast help je ons bij onze lobby voor de zakelijke rijder. Voor vragen kun je altijd contact opnemen via info@vzr.nl of 0347- 345 246.

Geplaatst op: 11-03-2019 14:10

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen