De EV kan steeds verder


Datum: 19-01-2021

In 2019 was de gemiddelde actieradius nog 268 kilometer. De gemiddelde actieradius is in slechts één jaar gestegen met 14% tot 305 kilometer. Deze toename zit vooral in de doorontwikkeling van de accutechnieken. Van de respondenten (n=1642) geeft 63% aan een EV te overwegen wanneer de actieradius voldoende is.

Hoe tevreden is de zakelijke rijder over zijn huidige EV actieradius?
Nou, dat hangt af van wat er op de agenda van de berijder staat. Voor dagelijkse ritten geeft 95% aan voldoende range te hebben en goed te kunnen inschatten hoever zij nog kunnen rijden. Wanneer we vragen of de range altijd voldoende is, geeft 15% aan niet altijd de gewenste rit te kunnen afleggen en 22% ervaart soms stress of de actieradius wel voldoende is om zijn of haar bestemming te bereiken.

De vergelijk met traditionele brandstof is misschien niet helemaal eerlijk, maar het gaat uiteindelijk om de kilometers die onbezorgd afgelegd kunnen worden. Qua bezorgdheid of de range toereikend is, geeft in vergelijking met traditionele brandstoffen 54% aan meer bezorgd te zijn over de nog te rijden kilometers.

Actieradius moet gelijk zijn aan volle tank
Zoals eerder aangegeven, is bij zakelijke rijders de actieradius een doorslaggevende factor om een EV te overwegen. In 2019 vond de zakelijke rijder een actieradius van circa 600 km voldoende. In 2020 is de berijder iets kritischer geworden en geeft hij aan toch pas overtuigd te zijn bij een actieradius van 700 km. De modellen die deze afstanden op een volle accu afleggen, zijn op één hand te tellen. Fabrikanten maken weliswaar grote stappen, maar alleen Tesla levert op dit moment modellen met meer dan 600 km actieradius. Ford komt binnenkort met zijn Mustang Mach-e, ook met een 600 km+ accupakket. Naar verwachting gaan andere fabrikanten deze grotere accupakketten binnenkort ook aanbieden.

Zelfde model, meer actieradius
Niet alleen de nieuwste modellen vergroten hun range, ook de bestaande volledig elektrische modellen kunnen nu verder dan een jaar geleden. Zo reed de Audi e-tron 55 in 2019 nog 370 kilometer, met de e-tron 55 rij je nu 436 kilometer (WLTP). Of de BMW i3 met 235 kilometer in 2019 en 308 kilometer (WLTP) in 2020.

Gemiddeld konden we met de deelnemers van de EV 2020 gemiddeld 279 kilometer rijden. De deelnemers van de EV 2021 kunnen gemiddeld 364 kilometer rijden. Er is niet alleen veel meer keuze in merken en modellen, de actieradius van de volledig elektrische modellen benadert steeds vaker ons gevoel van een volle tank.

Geplaatst op: 28-01-2021 11:14

Heb je een vraag of opmerking?

Neem dan contact op via het vragenformulier!

Vraag stellen

Meld je aan als betaald member en profiteer van de vele voordelen:

  • Toegang tot alle informatie van VZR
  • Inclusief rekenmodellen en downloads
  • Stel vragen aan onze experts
  • Profiteer van korting bij verschillende bedrijven
  • Ontvang de interessantste VZR artikelen thuis in de bus
  • Steun onze lobby in Den Haag en Brussel
Meld je aan Lees meer over de voordelen