Eigen leaseauto kiezen is straks voorbij
Datum: 17-09-2025
De miljoenennota bevestigt de eerder aangekondigde draconische maatregel, de Pseudo eindheffing. VZR is fel tegenstander van deze oneerlijke maatregel die zijn doel voorbij schiet, geen milieuwinst oplevert en het einde betekent van de leaseauto voor veel werknemers.
Het demissionaire kabinet wil vanaf 1 januari 2027 een extra belasting invoeren op alle zakelijke leaseauto’s die niet volledig elektrisch zijn. Deze zogeheten pseudo-eindheffing maakt daarmee zelfs het inzetten van de allerschoonste hybrides feitelijk onbereikbaar voor leaserijders. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) noemt dit een doodsteek voor de leaseauto. Het grijpt in op bestaande arbeidsvoorwaarden en levert desondanks geen enkele milieuwinst op. We doen een dringende oproep aan de Tweede Kamer om dit slechte plan in de prullenbak te gooien.
Deze extra heffing vraagt werkgevers 12% extra belasting te betalen over de catalogusprijs van een niet-elektrische leaseauto. Uiteraard heeft dit een direct effect op de mogelijkheden die een werknemer krijgt in het kiezen van een auto. Een verplichte keuze voor een elektrische auto is dan het gevolg. Ook als dit niet past bij het soort vervoer, de woonsituatie of voorkeur van de zakelijke rijder. Voor veel berijders is dat gewoon niet mogelijk door hun woon/laadsituatie en of het niet aan kunnen brengen van een laadpaal door netwerkcongestie.
Sterker nog: ook als een werknemer de auto niet in privé gebruikt en buiten de bijtelling wenst te houden, dan nog geldt de extra belasting voor de werkgever. Anders dan normaal tellen namelijk ook de woon-werk kilometers als zakelijk bij deze extra belasting. Dit is niet consistent. De werknemer moet de zuinige plug-in hybrid dus op het werkadres laten staan om de extra belasting te voorkomen.
Eerder was er een regeling aangekondigd van 52% belasting over de bijtelling van 22% (=11,4%). Hier waren al veel vragen over. Nu is het verhoogd van 11,4% naar 12% van de cataloguswaarde. Met deze maatregel is Nederland een uitzondering in Europa en loopt het op de muziek vooruit gezien aanstaande EU-maatregelen. Zeer onverstandig, aldus VZR.
Rekenvoorbeeld:
Een gemiddelde VW Golf hybride kost € 49.990,- incl BPM en BTW.Een werkgever die deze ter beschikking stelt betaalt vanaf 2027 dus jaarlijks 12% over €50.000,- = €6.000. Dat is €500 per maand per auto extra belasting.
Conclusie: de autokosten voor niet volledig elektrische auto’s gaat met gemiddeld 50% per maand omhoog. De berijder is hier de dupe van want die moet straks verplicht een duurdere EV rijden en daarover de volle 22% bijtelling betalen.
Argumenten op een rij:
- Rechtvaardiging ontbreekt. Een zware Chinese EV (bijv. Hongqi EHS7, 2.900 kg, per dieselschip naar Europa vervoerd) wordt fiscaal beloond, terwijl een veel lichtere plug-in hybride uit België (Hyundai Tucson PHEV, 1.750 kg) wordt bestraft. De carbon footprint berekening pakt negatief uit voor de full EV in dit soort gevallen.
- De overheid zou inmiddels oog moeten hebben voor een cradle to cradle benadering, in plaats van een single focus op uitlaatgas emissie, zeker gezien de huidige wereldpolitiek. Hoe kan je Chinese auto’s zó bevoordelen terwijl niet duidelijk is waar de materialen vandaan komen en hoe deze zijn gefabriceerd.
- Geen stimulans meer voor EV voor de zakelijke rijder. De bijtelling voor EV’s is vanaf 2026; 22%. Terwijl juist de verlaagde bijtelling eerder voor een explosieve groei zorgde. Zakelijke rijders gaan per saldo veel meer bijtelling betalen en worden via de pseudo eindheffing verplicht elektrisch te rijden.
- EV’s verdwijnen na 5 jaar massaal naar het buitenland. Het echte probleem zit in de particuliere markt: er is geen vertrouwen in gebruikte EV’s. Dáár ligt de uitdaging, niet bij de zakelijke rijder.
- De infrastructuur loopt achter. Denk aan berijders die thuis geen laadpaal mogen of kunnen installeren, of voor wie vakantiegang via landen met beperkte laadinfrastructuur onpraktisch is.
- Gedwongen elektrificatie afdwingen is niet democratisch, overbodig en past ook niet in de Nederlandse cultuur. Deze overheidsbemoeienis is te groot en ongewenst.
- Het op de markt forceren van EV’s werkt marktverstorend en disruptief voor de gebruikte-auto-markt over een aantal jaren (dit zien we nu ook gebeuren). De import van tweedehands non EV’s uit Duitsland zoals nu al massal gebeurt zal het volledige CO2 voordeel doen verdwijnen.
- Europees gezien zijn er al voldoende maatregelen in aantocht, het probleem zit niet in de aanschaf van nieuwe auto’s. Vanaf 2035 mogen er geen brandstofauto’s meer worden verkocht in Europa.
Geplaatst op: 17-09-2025 15:33