Elektrische auto wordt niet sneller Youngtimer


Datum: 09-07-2019

De Staatssecretaris van Financiën ziet niets in het gepresenteerde voorstel van de vaste Kamercommissie van Financiën om de youngtimerregeling aan te passen voor elektrische auto’s ouder dan vijf jaar.

Zakelijke rijders hebben al enige jaren de mogelijkheid om gebruik te maken van de youngtimerregeling. Deze houdt in dat als je als zakelijke rijder een auto rijdt die ouder is dan 15 jaar, je dan 35% bijtelling betaalt over de “waarde-in-het-economische-verkeer”. Zo formuleert de Belastingdienst dit. Je kunt dit vertalen naar: de marktwaarde van de auto. Dus de nieuwwaarde van de auto minus 15 jaar afschrijving. Je betaalt dan 35% bijtelling, maar over een veel lager bedrag dan de nieuwwaarde.

Aangezien op dit moment veel elektrische auto’s, na het eerste vaste bijtellingstarief van 60 maanden, geëxporteerd worden naar het buitenland had de vaste Kamercommissie voor Financiën gevraagd of de youngtimerregeling voor elektrische auto’s niet van 15 jaar naar 5 jaar verkort kon worden. Door deze leeftijdsgrens-beperking zou de export van elektrische auto’s na vijf jaar verminderd kunnen worden.

Staatsecretaris Menno Snel heeft hierop gereageerd dat hij niets ziet in dit voorstel. Zijn reactie is gebaseerd op de basis van de youngtimerregeling:  
 

‘De youngtimerregeling heeft twee doelen. Het eerste doel is om rekening te houden met een geringer genoten voordeel als er een oudere en daardoor meer afgeschreven auto ter beschikking wordt gesteld. Het tweede doel is om rekening te houden met de situatie dat er auto ter beschikking wordt gesteld die oorspronkelijk een relatief lage cataloguswaarde had, maar die nu in optimale staat verkeert en zeer exclusief is, denk hierbij aan in goede staat verkerende klassiekers. Aanpassing van de bijtelling is alleen te verdedigen als blijkt dat de huidige wijze van bijtelling gemiddeld genomen niet (langer) overeenkomt met het genoten privévoordeel’. (aldus Menno Snel)
 

Download hier de uitgebreide en officiële reactie van de Staatssecretaris van Financiën Menno Snel.

De gedachtegang voor het aanpassen van de youngtimerregeling voor elektrische auto’s om daarmee de export te beperken is begrijpelijk. VZR vind het ook jammer dat veel elektrische auto’s geëxporteerd worden, terwijl deze auto’s technisch nog makkelijk een tweede (zakelijk) leven kunnen leiden in Nederland.

Wist je trouwens dat elektrische auto’s na vijf jaar geen 4%, maar 7% bijtelling hebben. De grens van € 50.000,- (in 2019) geldt wel voor auto’s ouder dan vijf jaar. Lees hier verder, voor meer informatie over de bijtelling van een tweedehands elektrische auto.

Gebruik onze Bijtellingstool om de bijtelling voor jouw huidige of je toekomstige auto te berekenen. 

Geplaatst op: 11-07-2019 08:26

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen