Is een tweedehands EV interessant?


Datum: 28-01-2021

Elektrische auto’s zijn in aanschaf meestal nog iets duurder dan conventionele brandstofauto’s. Dit komt doordat de onderdelen in een EV kostbaarder zijn, en dan vooral het accupakket.

Dit accupakket is het belangrijkste onderdeel van een elektrische auto. Deze accu bepaalt de actieradius van de auto. Nu is capaciteitsvermindering bij accu’s een bekend probleem. Zo heeft jouw twee jaar oude smartphone ook niet meer dezelfde gebruiksduur als toen je hem nieuw kocht. Deze vermindering in capaciteit treedt ook op bij accu’s in EV’s.

Gemiddeld gezien daalt de capaciteit met circa 2% per jaar (Geotab). In de praktijk betekent dit dat een Tesla Model S (100D) uit 2018, met een actieradius die destijds 632 kilometer (NEDC) bedroeg, momenteel nog circa 594 kilometer uit een volle accu zal halen.

Redenen om voor een tweedehands elektrische auto te kiezen
De bijtelling voor auto’s wordt gesteld voor 60 maanden na de eerste tenaamstelling op de auto. Dit betekent dat auto’s uit 2018 tot 2023 het bijtellingstarief genieten dat destijds gold. En dat bijtellingstarief bedroeg 4%. Dat betekent dat je dus de komende twee tot drie jaar van dit tarief kunt profiteren.

Naast het financiële plaatje, draag je bij aan een beter milieu door de lagere CO2-uitstoot. Mocht het milieu een belangrijk aspect zijn, denk er dan ook aan dat je de auto thuis oplaadt en jezelf voorziet van een energieleverancier met volledige groene stroom. Volgens de RVO (bron), verlaagt dit namelijk je CO2-uitstoot met 300% ten opzichte van benzine.

Maar wat mag dit dan gaan kosten
Volgens de ING zijn elektrische auto’s waardevaster en hebben ze dus een hogere restwaarde. De gemiddelde restwaarde na vijf jaar van EV’s zal tussen de 40% en 47,5% liggen, terwijl dit bij benzine tussen de 35% en 42,5% is. Bij diesel ligt de restwaarde nog lager.

Kies je voor occasionlease op de bovengenoemde Tesla Model S (100D) met een destijdse nieuwaarde vanaf 90.000 euro? Dan rij je in deze auto voor een leasebedrag van rond de 1000 euro met een looptijd van 60 maanden. Tijdens deze looptijd geniet je circa de helft van de contractduur van 4% bijtelling. Hoe de bijtelling na 60 maanden werkt, lees je in dit artikel.

Maar is het interessant?
De accucapaciteit is de afgelopen jaren flink gegroeid, maar deze Tesla’s liepen qua actieradius destijds goed voor op de concurrentie en concurreren momenteel nog prima mee. Ook hebben de duurdere modellen vaak net wat extra luxe. Wat elektrische auto’s uit 2018 pas echt interessant maakt, is dat je in deze auto’s nog enkele jaren van een 4% bijtellingstarief mag genieten.

Geplaatst op: 28-01-2021 16:48

Heb je een vraag of opmerking?

Neem dan contact op via het vragenformulier!

Vraag stellen

Meld je aan als betaald member en profiteer van de vele voordelen:

  • Toegang tot alle informatie van VZR
  • Inclusief rekenmodellen en downloads
  • Stel vragen aan onze experts
  • Profiteer van korting bij verschillende bedrijven
  • Ontvang de interessantste VZR artikelen thuis in de bus
  • Steun onze lobby in Den Haag en Brussel
Meld je aan Lees meer over de voordelen