Macadam over auto inspecties en de CarCheck App


Datum: 22-02-2021

Bij het inleveren van je leaseauto, krijg je onvermijdelijk te maken met de controle op schades. Waarschijnlijk heb je al wel eens een eigen risico doorbelast gekregen, of op een andere manier te maken gehad met inleverschades.

We spraken Gert Valkema van Macadam over hun specialisme in het inspecteren van auto’s. Macadam is een onafhankelijke partij, die voor veel leasemaatschappijen de inspecties voor haar rekening neemt. Gert vertelt dat ze specialist zijn in inspecties, om precies te zijn specialist in de optische staat van de auto. Daarbij gaat het zowel om de buitenkant van de auto als de binnenkant. We constateren, vellen een oordeel, leggen dat vast en geven het ten slotte door aan de leasemaatschappij.

Deze professionele inspecties komen vooral voor bij het einde van het autocontract zoals bij leaseauto’s, huurauto’s en de poolauto’s bij grotere bedrijven. De leasemaatschappijen geven opdracht voor deze inspecties, bijvoorbeeld een inspectie wanneer de auto is ingeleverd bij de leasemaatschappij. Daarnaast kan er ook een opdracht voor een remote-inspectie zijn. De inspecteur gaat direct naar de zakelijke rijder, dat kan op kantoor, thuis of bijvoorbeeld bij de dealer zijn waar de berijder zijn nieuwe auto in ontvangst gaat nemen.



Een inspectie die samen met de berijder wordt uitgevoerd, voorkomt dat er later discussie ontstaat over de staat van de auto. Aan de ene kant wil de leasemaatschappij direct inzicht hebben in de staat van de auto en aan de andere kant wil je als berijder niet geconfronteerd worden met verrassingen. Volgens Gert Valkema bijt dit elkaar niet; volgens het vastgestelde protocol is het inspectierapport samen met de foto’s beschikbaar voor de leasemaatschappij en op verzoek voor de berijder.

Wil je precies de staat van je auto vastleggen? Dat kan nu met de app van Macadam. De app heet CarCheck en daarmee kan je zelf een tussentijdse inspectie uitvoeren. Je krijgt dan het rapport als pdf in je mailbox. De app is niet alleen makkelijk voor zakelijke rijders, ook werkgevers kunnen de app goed gebruiken. Zo hebben werkgevers tijdens deze pandemie weinig zicht meer op hun wagenpark, iedereen werkt immers thuis. Een wagenparkbeheerder kan zijn berijders wel vragen even een statusupdate door te sturen. Zie het als een tandartscontrole, verklaart Gert.

Of denk bij het gebruik van de CarCheck-app aan het verkopen van de auto, je kan er zo een mooi rapportje bijleveren. Een andere gebruikersgroep zijn de privateleaserijders, zij zijn misschien iets minder gepokt en gemazeld in de leasewereld. Wanneer je dit combineert met de lengte van de contracten, dan is het niet moeilijk voor te stellen dat zij na vijf jaar rijplezier soms vier maal een eigen risico krijgen doorbelast. Dan is het handig om jaarlijks even de status van de auto te bespreken. De leasemaatschappij kan de berijder eenvoudig uitnodigen om de schades te laten maken en de berijder komt niet voor verrassingen te staan. Een leuke tip voor als we er straks weer op uit mogen, is om de app te gebruiken bij het in ontvangst nemen van je huurauto in Spanje of Griekenland!

De CarCheck App is gratis voor VZR-leden, maar wat kunnen ze er precies mee? Zelf weten wat de tussentijdse status is, gaat Gert verder. Je bent als berijder natuurlijk verplicht om als goed huisvader voor je auto te zorgen. Een schade laten repareren kost je altijd je eigen risico, maar je voorkomt dat je vier, vijf keer je eigen risico moet betalen bij het inleveren van de auto. Met het rapport uit de app verzeker je jezelf van de status van je auto. Gebruik de app en het rapport bij het inleveren van je leaseauto, zo voorkom je discussie, je hebt immers precies duidelijk welke schades er op de auto zaten toen je deze inleverde. Schades die ontstaan bij de dealer of op transport kunnen zo niet op jou verhaald worden.

VZR-leden kunnen hier de app gratis downloaden.

Gert Valkema is sinds een jaar werkzaam bij Macadam Nederland. Hij heeft ruim 25 jaar automotive-ervaring, waarbij used cars en remarketing de boventoon voerden.

Geplaatst op: 30-03-2021 16:21

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen