Risico's fiscale truc goedkoop private leaseauto rijden


Datum: 19-12-2018

De laatste dagen meldde diverse media dat er een “fiscale truc” was om goedkoper een (elektrische) private leaseauto te rijden. Deze truc was ontdekt door de fiscalist van afvalverwerkingsbedrijf Spaarnelanden. Deze truc is gecontroleerd bij de Belastingdienst en uiteindelijk akkoord bevonden. Dit alles heeft landelijke media-aandacht gekregen doordat de fiscalist naar het FD gestapt is.

Dat dit niet zonder gevaar is, leggen we later uit. De uitwerking van deze fiscale truc is als volgt:

  • Werknemer sluit een private leasecontract af van bijvoorbeeld € 466,-.
  • Werknemer vraagt aan werkgever om deze kosten te vergoeden in de vorm van een algemene vergoeding van € 466,-.
  • De werkgever houdt € 466,- bruto loon in van het reguliere salaris en geeft deze € 466,- terug als netto-vergoeding.
  • Normaal gesproken zou de werknemer van € 466,- bruto, € 256,- netto overhouden (bij een brutosalaris van € 3.500,-).
  • Door deze bruto-netto wisseltruc ontvangt de werknemer netto € 210,- extra (466 – 256).
  • De kosten van het private leasecontract zijn dus geen € 466,-, maar 466 – 210 = € 256,-.  
Dat klinkt positief, maar er zijn zeker kanttekeningen te plaatsen. Tezamen met Fiscaal Jurist Autobelastingen mr. Heleen Elbert hebben we de risico's bekeken. Je dient met het volgende rekening te houden:

Risico 1
  • Doordat de werkgever alle autokosten betaalt, kán de belastinginspecteur stellen dat er sprake is van een auto van de werkgever (auto van de zaak). Zie hiervoor onder andere de uitspraak: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBLEE:2011:BU5343.
  • Hierdoor kan er toch sprake zijn van bijtelling over de privéauto.
  • Bijtelling geldt volgens de wet voor ‘ook privé-gebruik’. In deze situatie is er sprake van ‘alleen privé-gebruik’, omdat alle kosten door de werknemer betaald worden. Een auto-van-de-zaak is namelijk niet noodzakelijk volgens de werkgever.
  • Doordat de private leaseauto indirect vergoed wordt door de werkgever en er excessief veel privé-kilometers mee gereden wordt, kan er een bijtellingsnaheffing volgen tot maximaal 100% van de fiscale waarde van de zakenauto.
Risico 2
  • De werknemer gaat het leasecontract aan. Bij het voortijdig beëindigen van de arbeidsovereenkomst stopt niet automatisch de betalingsverplichting van het private leasecontract, maar wel het bruto-netto-voordeel.
  • De werknemer levert een stuk brutoloon in en ontvangt deze netto terug. De werkgever betaalt hierover geen sociale premies. Het fiscaal loon ligt hierdoor lager wat gevolgen heeft voor een eventuele ww- of wia-uitkering (arbeidsongeschiktheidsregeling).
  • Als laatste wordt het private leasecontract aangemeld bij het BKR. Deze melding van “schuld” heeft consequenties voor het maximaal te lenen bedrag voor bijvoorbeeld een hypotheek.
Op het oog lijkt het dus een aantrekkelijk fiscaal handigheidje, waardoor je de kosten van een private leaseauto met een paar honderd euro kunt verlagen. Maar het is niet zonder risico van bijvoorbeeld een bijtellingsnaheffing of het automatisch stopzetten van het leasecontract bij het beëindigen van de arbeidsovereenkomst. Bij het beëindigen van de arbeidsovereenkomst stopt wel het bruto-netto-voordeel.

Heb je een andere (creactieve) constructie, waarover je onze mening wilt of heb je een andere vraag? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Of blijf automatisch op de hoogte van alle ontwikkelingen en wordt gratis VZR-lid en ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief. 

Geplaatst op: 29-07-2019 10:09

Heb je een vraag of opmerking?

Neem dan contact op via het vragenformulier!

Vraag stellen

Meld je aan als betaald member en profiteer van de vele voordelen:

  • Toegang tot alle informatie van VZR
  • Inclusief rekenmodellen en downloads
  • Stel vragen aan onze experts
  • Profiteer van korting bij verschillende bedrijven
  • Ontvang de interessantste VZR artikelen thuis in de bus
  • Steun onze lobby in Den Haag en Brussel
Meld je aan Lees meer over de voordelen