Slimmer en goedkoper


Datum: 27-06-2022

VZR spreekt Wim Sangers, Product Developer MSP van Eneco eMobility. Een interview over elektrisch laden en wat daar allemaal bij komt kijken. Het lijkt vaak nog complex en ingewikkeld voor de brandstofrijders onder ons, maar eigenlijk valt dat best mee.
 
3 x 16 ampère
Als je eenmaal de auto en laadpaal thuis hebt, dan werkt het in essentie hetzelfde als benzine stelt Wim ons gerust. In plaats van je tankpas heb je nu een laadpas. De laadpaal is nieuw en zorgt wellicht voor vragen, er zijn namelijk verschillende soorten laadpunten qua vermogen. Omdat niet ieder huis standaard een aansluiting voor maximaal vermogen heeft, betekent dit dat de meterkast soms moet worden aangepast.

Deze eenmalige aanpassing zorgt dat het laadpunt het vermogen kan leveren wat je wilt. Bij de huidige nieuwbouw wordt uiteraard al rekening gehouden met die zwaardere meterkast (3 maal 16 ampère voor 3 fase laden), in oudere woningen bevinden zich vaak nog meterkasten die 1 fase kunnen laden. In de meeste gevallen is het raadzaam om deze aan te passen naar een 3 fase aansluiting omdat de meeste EV's hierdoor sneller kunnen laden. Voor het opladen van een PHEV is een 1 fase aansluiting vaak voldoende.

Fixed fee
Op onze vraag waarom laadtarieven zo gecompliceerd zijn heeft Wim een helder antwoord. Op dit moment zijn er veel CPO’s; Charge Point Operators, zij verrekenen de kosten gemaakt aan de laadpaal en zij rekenen allemaal verschillende tarieven. De CPO’s gaan over het plaatsen en beheren van laadpalen en kunnen de prijs dus zelf bepalen. Dit betekent veel flexibiliteit, maar ook veel onzekerheid voor de berijder.

Eneco eMobility hanteert dan ook een fixed fee voor haar klanten, je weet vooraf wat je betaalt als je gaat laden op elk niet Eneco laadpunt. Voor DC (gelijkstroom, zoals bij snelladen) geldt een ander tarief. Vergelijk het maar met tanken langs de snelweg of tanken in het dorp. De prijs per laadpunt is verschillend, net als dat bij ieder tankstation de prijs anders is.

BTW-verlaging
Interessant is ook dat per 1 juli de BTW voor energie verlaagd wordt van 21% naar 9%, daarmee wordt laden in Nederland een stuk goedkoper. Deze maatregel is genomen als inflatiecorrectie voor de hoge energieprijzen.

Elektrisch rijder is echt goedkoper vervolgt Wim, hij rekent ons voor: Een EV verbruikt 8 tot 30 kWh per 100 km, gemiddeld is dat 20 kWh 100 km. Bij AC laden kost dat ongeveer € 7,60, bij DC laden € 15,80, waarbij we weten dat DC laden maar 6% van alle transacties is.
Een benzineauto verbruikt gemiddeld 1 op 14,7 liter benzine voor 100 km met de huidige benzineprijzen van € 2,50 is dat € 17,50. EV rijden is dus zeker goedkoper dan een benzineauto. Laad je thuis met je zonnepalen dan rij je gewoon gratis!
 
Slim laden
VZR hoort regelmatig dat werkgevers een laadpunt thuis eisen voordat iemand een EV mag gaan rijden. Kunnen we dat wel aan met de huidige infrastructuur en het volle elektriciteitsnet?

Volgens Wim kan iedereen met een eigen oprit een laadpunt hebben, zo kan je altijd laden. Als we allemaal om 18:00 uur thuiskomen en direct gaan laden, zorgt de infrastructuur inderdaad voor problemen. Maar hier zijn allerlei slimme oplossingen voor bedacht en ontwikkeld. Met slim laden worden laadpunten in een bepaalde groep gezet die met elkaar niet boven een bepaalde waarde (laadcapaciteit) mogen komen. Ook kan dit vermogen vrij worden verdeeld onder de laadpunten in die groep, zo kan in een wijk bepaald worden wie er eerst moet laden. Met deze Smart Charging Networks kan bepaald worden dat jij het eerste uur niet gaat laden want de buurman heeft voorrang omdat hij deze avond nog weg moet. Bij kantoren kan dit bijvoorbeeld al gekoppeld worden aan agenda’s. Via een app geef je aan dat je de volgende morgen om 8 uur weg wil en minstens 80% geladen wil zijn. Het systeem vindt dan ook de goedkoopste energie om te laden.

Nieuw is dat bijvoorbeeld in een wijk batterijpakketten geplaatst worden die, gevuld met groene stroom, kunnen bijspringen indien nodig. In België krijg je subsidie op een thuisbatterij, geen terug levering meer van je zonnepanelen aan het net, maar thuis je overtollige stroom opslaan en gebruiken op het moment dat je het nodig hebt. Mini Closed Communities heet dat. Er zijn al heel veel oplossingen en daarmee weten we de richting, maar hoe we er precies komen is nog onbekend.

EV vakantie in EU; doen!
Nederland is nog steeds koploper in deze transitie, maar we kunnen ook veel leren van andere Europese landen. Zo geeft Duitsland subsidie op de laadpunten, erg interessant want de laadpaal dichtheid zou in Nederland kunnen achterblijven. De afgelopen twee jaar zijn er in Europa grote stappen gemaakt, je kan heel goed met je EV op vakantie in Europa. Langs snelwegen in Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en verder in Europa zijn veel DC laadpunten. Ga je het platteland van Frankrijk in, dan is de situatie wellicht anders en moet je toch iets verder rijden om te laden.

Wim verwacht dat er bij de laadpasaanbieders consolidatie aan zit te komen. De eMSP, Mobility Service Provider gaat connecties aan met de CPO’s, zodat je laadpas kan laden op de laadpunten van die CPO’s. Uiteindelijk zullen er een paar grote CPO’s en een paar grote MSP’s overblijven die allemaal met elkaar verbonden zijn. De meeste partijen zijn in Nederland al met elkaar verbonden en de Eneco eMobility pas heeft in Europa al meer dan 80% dekking.

Goedkoopste laadpaal
Op het gebied van innovaties gaat het hard, zo komen er betere integraties met de auto en de laadpaal en laadpas. In de toekomst maakt de auto zich kenbaar aan laadpaal, zonder tussenkomst van een pas; plug & Charge. De autofabrikanten en laadpaalfabrikanten werken aan ontwikkelingen zodat de laadpas straks in de software van de auto zit en niet langer een fysieke pas is. Dan kunnen meerdere laadpassen het verschil tussen zakelijk en privé weergeven, al duurt het waarschijnlijk wel vijf jaar voordat dit grootschalig in gebruik is. Of denk aan de integratie met je navigatie, zodat je eenvoudig navigeert naar de goedkoopste laadpaal.

De particuliere elektrische rijder komt er aan en daarmee ook nieuwe ontwikkelingen. Zo is een refurbished laadpaal, of tweedehands laadpaal een prima optie. Er ligt een mooie rol voor autodealers om voor de particuliere markt te gaan samenwerken met laadpunt en laadpas aanbieders. Wellicht is een ander laadpunt, goedkoper en met minder functionaliteiten, prima voor de particuliere rijder. Het aanbod in tweedehands EV’s is beperkt en deze occasions hebben nog de kleinere range in tegenstelling tot de nieuwste EV’s. Vakanties met een tweedehands EV zijn hierdoor nog een uitdaging.
 

Wim Sangers Product Developer MSP

Wim werkt sinds 3  jaar bij Eneco eMobility en sinds eind vorig jaar in zijn huidige functie waarin hij verantwoordelijk is voor laadpassen en de bijbehorende financiële afhandeling. Hij loopt warm voor data, datavisualisatie en datavraagstukken.
Wim heeft Bedrijfskunde gestudeerd gevolgd door Business Information Management aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij woont in Rotterdam en komt op de fiets naar het werk. Hij heeft een Citroen C1, maar zijn droomauto is, hoe kan het ook anders, de elektrische Audi e-tron.
 

Geplaatst op: 27-06-2022 11:50

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen