Mobiliteitsalliantie



MOBILITEIT IN NEDERLAND MOET SLIMMER, FLEXIBELER, GROENER EN VEILIGER


De Mobiliteitsalliantie is een breed samenwerkingsverband van relevante partijen in de mobiliteit, waaronder ANWB, RAI Vereniging, TLN, NS en ook VZR, in totaal 23 partijen. Zij allen hebben  één gezamenlijk doel: De Nederlandse mobiliteit vooruit helpen.

De alliantie vraagt tenminste één miljard euro aan extra financiële middelen per jaar voor noodzakelijke investeringen in infrastructuur en pleit voor de komst van een Mobiliteits Minister, die de regie over de mobiliteit heeft. Wil de mobiliteit niet vastlopen dan moet het slimmer, flexibeler, groener, veiliger en vooral daadkrachtiger.

Om dit doel te bereiken hebben we een gezamelijk manifest opgesteld. Klik hier om het manifest te lezen.

Driekwart van Nederlanders ziet mobiliteit vastlopen
Ruim driekwart van de Nederlanders herkent zich in het beeld dat we zowel op de weg als in het openbaar vervoer vastlopen. Dit blijkt uit recent onderzoek van Ruijgrok Netpanel in opdracht van de Mobiliteitsalliantie onder 1500 Nederlanders. Tegelijkertijd staat mobiliteit niet hoog op de politieke agenda, terwijl de Nederlander zich daar wél zorgen over maakt. Ruim drie vijfde van de Nederlanders ziet het voor zich dat in de toekomst één reis met meerdere vervoermiddelen wordt afgelegd. Nederlanders ervaren dat nu nog niet. Slechts 29 % ziet dat wel gebeuren, aldus het onderzoek. Ondanks de dagelijkse file- en drukte-ellende is de ‘sense of urgency’ blijkbaar nog niet hoog op politiek niveau.

Bekijk hier het onderzoeksrapport
 
Op verzoek van de minister van I&M werkt de Mobiliteits Alliantie nu aan een alomvattend plan voor de komende jaren, heel origineel heet dat het Deltaplan Mobiliteit. Waarin de bereikbaarheid en beperking van de CO2- en fijnstofuitstoot centraal staan. Naar verwachting zal dit plan in april 2019 af zijn.

De politiek is langzaam hun visie aan het aanpassen. Het is u wellicht opgevallen dat ineens (na de uitzending van Lubach) kilometerbeprijzing weer besproken wordt.

Betalen-naar-gebruik
Wij als VZR zijn pertinent tegen spitsheffingen. De zakelijke rijder mag niet gestraft worden voor zijn werkuren én als die toevallig in de spits liggen dan mag hij daarvoor niet ‘gepakt’ worden. Wij zijn wel vóór Betalen naar Gebruik. In plaats de huidige fiscale wetgeving – bijvoorbeeld  motorrijtuigenbelasting – willen wij een systeem van "prijs per kilometer", ongeacht waar of wanneer je rijdt.

Variabele bijtelling
Daarnaast zijn we voorstander, dat de huidige Bijtellingswetgeving wordt vervangen door een variabele bijtelling, die afhankelijk is van je daadwerkelijke kilometrage wat je privé rijdt. En ook mede wordt bepaald door de CO2 uitstoot van je auto.

Als je deze twee zaken combineert –dus betalen naar gebruik en een variabele bijtelling - dan heb je een heel effectief middel om de doelstellingen van het Deltaplan te bereiken.
 
Proeftuin
VZR vindt dat we niet hals-over-kop in een landelijk geldend compleet nieuw systeem moeten stappen. Laten we het eerst op beperkte schaal uitproberen en kijken of het technisch kan én of de doelstellingen bereikt kunnen worden.

Daarom pleit VZR binnen de Mobiliteits Alliantie sterk voor het uitvoeren van pilots (proeftuinen) op dit gebied. Toevallig, of misschien niet zo toevallig, staan dit soort pilots ook in het regeerakkoord van de huidige regering…

Meer informatie over de Mobiliteitsalliantie? 
www.mobiliteitsalliantie.nl

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen