Mobiliteitsalliantie
MOBILITEIT IN NEDERLAND MOET SLIMMER, FLEXIBELER, GROENER EN VEILIGER
De Mobiliteitsalliantie is een breed samenwerkingsverband van relevante partijen in de mobiliteit, waaronder ANWB, RAI Vereniging, TLN, NS en ook VZR, in totaal 25 partijen. Zij allen hebben één gezamenlijk doel: De Nederlandse mobiliteit vooruit helpen.
De alliantie vraagt tenminste één miljard euro aan extra financiële middelen per jaar voor noodzakelijke investeringen in infrastructuur en pleit voor de komst van een Mobiliteits Minister, die de regie over de mobiliteit heeft. Wil de mobiliteit niet vastlopen dan moet het slimmer, flexibeler, groener, veiliger en vooral daadkrachtiger.
Driekwart van Nederlanders ziet mobiliteit vastlopen
Ruim driekwart van de Nederlanders herkent zich in het beeld dat we zowel op de weg als in het openbaar vervoer vastlopen. Dit blijkt uit recent onderzoek van Ruijgrok Netpanel in opdracht van de Mobiliteitsalliantie onder 1500 Nederlanders. Tegelijkertijd staat mobiliteit niet hoog op de politieke agenda, terwijl de Nederlander zich daar wél zorgen over maakt. Ruim drie vijfde van de Nederlanders ziet het voor zich dat in de toekomst één reis met meerdere vervoermiddelen wordt afgelegd. Nederlanders ervaren dat nu nog niet. Slechts 29 % ziet dat wel gebeuren, aldus het onderzoek. Ondanks de dagelijkse file- en drukte-ellende is de ‘sense of urgency’ blijkbaar nog niet hoog op politiek niveau.
Bekijk hier het onderzoeksrapport
De politiek is langzaam hun visie aan het aanpassen. Het is u wellicht opgevallen dat ineens (na de uitzending van Lubach) kilometerbeprijzing weer besproken wordt.
Betalen-naar-gebruik
Wij als VZR zijn pertinent tegen spitsheffingen. De zakelijke rijder mag niet gestraft worden voor zijn werkuren én als die toevallig in de spits liggen dan mag hij daarvoor niet ‘gepakt’ worden. Wij zijn wel vóór Betalen naar Gebruik. In plaats de huidige fiscale wetgeving – bijvoorbeeld motorrijtuigenbelasting – willen wij een systeem van "prijs per kilometer", ongeacht waar of wanneer je rijdt.
Variabele bijtelling
Daarnaast zijn we voorstander, dat de huidige Bijtellingswetgeving wordt vervangen door een variabele bijtelling, die afhankelijk is van je daadwerkelijke kilometrage wat je privé rijdt. En ook mede wordt bepaald door de CO2 uitstoot van je auto.
Als je deze twee zaken combineert –dus betalen naar gebruik en een variabele bijtelling - dan heb je een heel effectief middel om de doelstellingen van het Deltaplan te bereiken.
Proeftuin
VZR vindt dat we niet hals-over-kop in een landelijk geldend compleet nieuw systeem moeten stappen. Laten we het eerst op beperkte schaal uitproberen en kijken of het technisch kan én of de doelstellingen bereikt kunnen worden.
Daarom pleit VZR binnen de Mobiliteits Alliantie sterk voor het uitvoeren van pilots (proeftuinen) op dit gebied. Toevallig, of misschien niet zo toevallig, staan dit soort pilots ook in het regeerakkoord van de huidige regering…
Meer informatie over de Mobiliteitsalliantie?
www.mobiliteitsalliantie.nl