Gezond Leasen, hoe werkt dat?


Datum: 11-03-2021

We kunnen niet om de fiets heen wanneer we naar mobiliteit kijken, daarom sprak VZR met Jan Baljeu, Directeur Friesland Lease.

Doen wat je belooft
Jan begint met te vertellen dat hij iedere dag een wandeling van anderhalf uur maakt met één van zijn medewerkers; ze praten dan over van alles, maar vooral over hoe je deze Coronatijd goed doorkomt. Om vervolgens te vertellen dat tevreden medewerkers het belangrijkste zijn om een hoge klanttevredenheid te kunnen realiseren. Misschien is het een beetje Fries, vervolgt hij, dat als je iets belooft, je dat ook doet. We hebben gezamenlijke doelstellingen en één daarvan is klanttevredenheid. We vragen elkaar: hoe zou jij als klant behandeld willen worden? En dat passen we in ieder facet van onze bedrijfsvoering toe. Natuurlijk willen we groeien, maar dit laten we nooit meer los. Succes realiseer je door de goede dingen die je doet. We zien zelf nog voldoende ruimte voor verbetering, maar we zijn natuurlijk trots op de titel Beste Leasemaatschappij voor middelgrote en kleine leasemaatschappijen.

Fiets voor groen én vitaal
Op de vraag aan Jan hoe het komt dat de naam Friesland Lease onlosmakelijk met fietsen verbonden is, antwoordt hij dat dit waarschijnlijk komt omdat ze als één van de eerste grootschalig zijn begonnen met de leasefiets. We dachten dat het proces best wel leek op autolease, maar het is gebleken dat dit zeker niet het geval is. We bedenken steeds hoe mobiliteit nog groener kan en dan kom je al snel op de kilometers die je per fiets kunt afleggen. Natuurlijk zijn er altijd genoeg excuses om tóch die auto te pakken, maar juist in deze tijd merk je dat er meer aandacht is voor vitaliteit.
De fietsmarkt is veel complexer en dynamischer dan de automarkt. De fietsmarkt heeft verschillende kanalen, van retailers tot fietsenmakers, en veel verschillende merken. Omdat je een goed product wil bieden moet je echt je weg vinden in dat geheel. Het aanbod aan fietsen is dan ook heel breed; van de gewone fiets, de elektrische fiets, speed pedelecs tot en met delivery bakfietsen. En voor alle soorten fietsen geldt dat we zowel privé als zakelijke fietsen doen, in totaal zo’n 17.000!

Racefiets of mountainbike
De zakelijk leasefiets is met 7% bijtelling een stuk aantrekkelijk geworden. Veel zakelijke rijders kiezen voor een iets goedkopere auto, zodat er ook ruimte is voor een zakelijke fiets net als de auto ook privé gebruikt kan worden. De werkgever moet dat natuurlijk faciliteren en met goede afspraken is dat geen probleem. Soms is er zelfs een vitaliteitsvergoeding die ingezet kan worden voor de fiets. Vooral de combinatie met sportfietsen is populair. Naast je leaseauto ook een mooie racefiets of mountainbike die je anders niet zou kunnen rijden. Voor een vast bedrag voor drie jaar zorgeloos fietsen, inclusief onderhoud, verzekering en hulpservice.
Jan verwacht dat het aantal gereden kilometers met de zakelijk gebruikte auto van gemiddeld 35.000 per jaar gaat zakken naar zo’n 30.000 per jaar. We blijven immers meer thuiswerken, maar de auto blijft. De elektrificatie zal verder versnellen, die knop is om, hoe erg is het om even een half uurtje te laden onderweg?

Gevangen in eigen regels
Jan herkent ook de opkomst van circulariteit; het hoeft allemaal niet meer nieuw, de emotie gaat daar een beetje vanaf. Hij vertelt dat ze met enkele leaserijders testen of ze doorkunnen rijden tot 300.000 km, dat is een leuk experiment. Meestal gaat het goed en houdt de auto het prima vol, toch lopen ze een enkele keer aan tegen hoge reparatiekosten. Ook occasionlease is voor veel klanten aantrekkelijker geworden en dat wordt mede ingegeven door het hoge bijtellingsvoordeel op bestaande auto’s en bedrijven die realiseren dat ze niet gevangen hoeven te zijn in hun eigen regels. Flexibiliteit dus!
Daarbij komt dat met het afnemen van het bijtellingsvoordeel de bijtelling hoger wordt en de keuze voor een reëlere auto weer de norm wordt. Dit gaat de stap naar elektrificatie versnellen. Bij Friesland Lease is nu al 30% van de nieuwe instroom elektrisch. De bestelwagens lopen daarbij nog wel achter, die hebben natuurlijk een zwaar gebruik en dat rijmt nog niet altijd met elektrisch.

Delivery bike
De toepassingen van de fiets zijn eindeloos. Zo zijn er grote werkgevers die ‘branded bikes’ ter beschikking stellen. Of denk eens aan woningcorporaties, die met een normale bestelbus de stad niet meer inkomen. De parkeerplaatsen zijn schaars en de parkeerkosten enorm. Zij maken nu gebruik van elektrische bakfietsen. Het is even wennen, maar de voordelen zijn enorm. De cargomarkt is enorm in opkomst en daar wordt veel van verwacht, vertelt Jan. Het verwachtingsniveau is dan ook heel anders, waar de normale fiets ongeveer twee uur per week gebruikt wordt, moet een deliverybike gewoon 10 uur per dag inzetbaar zijn. Dat is totaal onvergelijkbaar.
Een opvallende nieuwkomer is de Speed Pedelec, die gaan echt hard, vertelt Jan. Ze krijgen echt een plek in de markt, ook al groeit het niet extreem. Vooral andere weggebruikers moeten wennen aan de snelheid. Van Almere naar hartje Amsterdam gaat sneller op de speed pedelec dan met de auto. Maar een snelstrook is dan wel essentieel. Voor sommigen is het echt een alternatief voor een tweede auto, ook qua kosten, zo’n fiets kan oplopen tot € 10.000,-. Maar je bent lekker buiten en wordt ook nog fitter ook.

Lokfiets
De fiets wordt een steeds belangrijker middel op werknemers tevreden te houden. Zo kunnen medewerkers die niet standaard een auto krijgen, wel in aanmerking komen voor een fiets. Dit levert de grootste groei in vitaliteit op. Er zijn werkgevers die daar medewerkers mee lokken.
Eén van de focusgebieden van Friesland Lease is ‘gezond’. Hoe werkt dat precies, een leasemaatschappij die kijkt naar vitaliteit? Jan legt enthousiast uit dat ze de vitaliteit van medewerkers echt meten. Bij fietsen leveren ze ook een vitaliteitscheck. Bij de start, het midden en aan het einde van het driejarige contract wordt de vitaliteit van de medewerker gemeten. Het is meer dan alleen een fiets, deze mensen zullen na drie jaar fitter zijn en een bewustere levenshouding hebben. De eerste resultaten zien er veel belovend uit. Dus ja, als leasemaatschappij komen we gezondheid brengen!
Je krijgt door dit totaalplaatje klanten die bij je passen en dat versterkt weer de klanttevredenheid. Klanten kiezen echt voor de manier waarop we dat doen. Slechts 40% van de business komt ook daadwerkelijk uit Friesland.


Jan rijdt zelf al 10 jaar elektrisch. Na jarenlang in Tesla gereden te hebben rijdt hij nu in een Audi e-tron en kiest als droomauto voor de nieuwe Audi e-tron GT RS; erg mooi en sexy. Daarnaast heeft hij net een hele mooie mountainbike besteld, daar is hij weken mee bezig geweest. Het is een Trek Supercaliber mountainbike, Mountainbike van het jaar 2020, en daar kan hij heel blij van worden. Want status ontlenen aan een auto? Daar is hij niet meer van. Hij komt vaak op de fiets naar zijn werk.

Geplaatst op: 11-03-2021 12:19

Heb je een vraag of opmerking?

Neem dan contact op via het vragenformulier!

Vraag stellen

Meld je aan als betaald member en profiteer van de vele voordelen:

  • Toegang tot alle informatie van VZR
  • Inclusief rekenmodellen en downloads
  • Stel vragen aan onze experts
  • Profiteer van korting bij verschillende bedrijven
  • Ontvang de interessantste VZR artikelen thuis in de bus
  • Steun onze lobby in Den Haag en Brussel
Meld je aan Lees meer over de voordelen