Hoe populair is een mobiliteitsbudget?


Datum: 20-12-2019

Een mobiliteitsbudget is een budget waarmee een werknemer in staat gesteld wordt om zijn of haar eigen mobiliteitskeuzes te maken om de zakelijke kilometers mee af te leggen.

De werknemer krijgt maandelijks één bedrag en daarmee kan hij  zijn reiskosten betalen. Afhankelijk van de keuze (fiets is goedkoper dan de taxi) blijft er een misschien een deel mobiliteitsbudget over aan het einde van de maand. Het overgebleven budget kan als bruto salaris uitgekeerd worden.  
Dat lijkt interessant, maar hoe kijkt een werknemer en een werkgever een mobiliteitsbudget aan?

Bekijk hier diverse rekenvoorbeelden van een mobiliteitsbudget

Een mobiliteitsbudget voor de werknemer
Hoeveel medewerkers maken nu gebruik van een mobiliteitsbudget?

Als we diverse onderzoeken vanaf 2016 er op na slaan, dan maakt 4 à 5% gebruik van een mobiliteitsbudget. De verwachting is wel dat dit percentage in de aankomende jaren zal stijgen. Werknemers hebben namelijk steeds meer behoefte aan flexibiliteit. Deze flexibiliteitsbehoefte is gestegen is van 46% in 2016, naar 70% in 2019.

Niet elke medewerker heeft echter behoefte aan een flexibele mobiliteit. Dat zie je ook terug aan de kenmerken van de stereotype ‘mobiliteitsbudget-gebruiker’. Deze medewerker:
  • woont of werkt vaak in de stad
  • woont of werkt op een plek die goed bereikbaar is met alternatief vervoer
  • werkt vaak voor een groot bedrijf.
Zie ook de "Succesfactoren van een mobiliteitsbudget"

Een mobiliteitsbudget vanuit de werkgever
Steeds meer werkgevers bieden hun medewerkers een mobiliteitsbudget aan. In een paar jaar is dat gestegen van 20% naar 29%.

De reden om een mobiliteitsbudget aan de medewerkers aan te bieden is gewijzigd van Wij naar Zij. Wat we daarmee bedoelen is: waar het vroeger meer ging om het verlagen van de mobiliteitskosten en duurzaam en verantwoord ondernemen van het bedrijf, is nu de belangrijkste reden dat de medewerker meer flexibiliteit wil (70%).
 
Flexibele mobiliteit 70%
Lagere mobiliteitskosten 28%
Duurzaam en verantwoord ondernemen 27%
Leidt tot hogere arbeidsproductiviteit 16%
De arbeidskrapte zal vermoedelijk ook meespelen om meer vervoersflexibiliteit aan te bieden aan medewerkers. Maar dat wordt niet hardop uitgesproken.
 
Hulp nodig bij je mobiliteitsbudget? Neem dan contact op

Conclusie
Uit de onderzoeken over onder andere mobiliteitsbudgetten zien we dat diverse medewerkers (± 5%) al gebruik maken van een mobiliteitsbudget en dat dit percentage de aankomende jaren alleen maar zal stijgen. Dit komt door de behoefte van medewerkers voor flexibele mobiliteit, maar ook doordat meer werkgevers het zullen aanbieden.

Niet voor elke medewerker is een mobiliteitsbudget de ideale oplossing. De aanwezigheid van alternatieve vervoersmiddelen bij de woon- en werkplaats speelt hierbij een belangrijke rol.

Ondanks de stijgende populariteit van mobiliteitsbudgetten blijft de zakenauto onverminderd populair (met 87%). Volgens de werknemer is de overheid (met 70%) de belangrijkste partij om het initiatief te nemen voor nieuwe mobiliteitsoplossingen zoals een mobiliteitsbudget.

We zijn benieuwd welke maatregelen de overheid in de aankomende jaren zal nemen ten aanzien van alternatieve vervoersmiddelen. Schrijf je gratis in en blijf hiervan op de hoogte.

*bronnen: VZR’s onderzoek: Wat beweegt de zakelijke rijder? en Nationaal Zakenauto Onderzoek 2019.

Geplaatst op: 20-12-2019 14:54

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen