Plannen voor verkoopverbod in 2025 van zakelijke brandstofauto’s niet uitvoerbaar
Datum: 15-03-2023
Uit het door de Minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten geïnitieerde IBO onderzoek komt als advies naar voren om per 2025 een verkoopverbod in te stellen op brandstofauto’s voor zakelijk gebruik. Gevreesd wordt dat Nederland de gestelde klimaatdoelen voor 2030 niet gaat halen en dus moeten er aangescherpte maatregelen worden genomen.
VZR ziet het belang van de gestelde klimaatdoelen en onderschrijft ook de transitie naar een elektrisch wagenpark, maar staat niet achter de manier waarop deze doelen uitgevoerd moeten gaan worden.
Onmogelijke uitvoering
Het verplicht stellen van EV’s in 2025 is onmogelijk omdat de auto-industrie niet voldoende auto’s kan leveren. De zakelijke markt bestaat uit ongeveer 250.000 auto’s per jaar en de fabrieken hebben al moeite om de huidige productie te bewerkstelligen.
Een verhoging van kosten
Voor veel zakelijke rijders betekent dit een verhoging van de kosten. De consumentenprijs van een EV valt in het merendeel van de gevallen een stuk hoger uit dan die van brandstofauto’s. Daarnaast zijn de bijtellingsvoordelen bijna verdampt; vanaf 2026 zijn er helemaal geen voordelen meer. Bij een verplichte keuze voor een EV gaat de berijder dus meer bijtelling betalen.
Meer gebruik privé brandstofauto
Door de hoge prijs kunnen werkgevers gaan heroverwegen om de werknemer überhaupt geen auto aan te bieden. Werknemers die geen leaseauto meer krijgen gaan zakelijke kilometers vaker met hun privéauto afleggen, bijna altijd een exemplaar met een brandstofmotor. De beoogde CO2-winst van deze mogelijke maatregel wordt daarmee volledig teniet gedaan.
Betalen naar gebruik
Een alternatief is betalen naar gebruik. VZR voerde eerder in opdracht van het Ministerie van I&W al een pilot uit met positieve resultaten. In dit onderzoek wordt gekeken naar de effecten van bijtelling betalen per gereden kilometer, in plaats van het betalen van een vast bedrag per maand. Mogelijk komt er een tweede pilot aan waarbij nog dieper wordt ingegaan op de werking en uitvoering hiervan.
Lees hier meer over de verduurzaming van zakelijke kilometers
Geplaatst op: 15-03-2023 17:09