Verkiezingen en mobiliteit


Datum: 15-03-2021

De Tweede Kamerverkiezingen staan voor de deur. Voor zakelijke rijders zetten wij de belangrijkste verkiezingsstandpunten over mobiliteit op een rij. VZR is aangesloten bij de Mobiliteitsalliantie en heeft de hoofdpunten van het onlangs gehouden mobiliteitsdebat samengevat.
Flexibilisering van de reistijden en werktijden, het bereikbaar maken van nieuwe woninglocaties en het vergroten van verkeersveiligheid, zijn een paar onderwerpen uit het mobiliteitsbeleid van de verschillende partijen. De politiek wil stevig investeren in mobiliteit zo blijkt niet alleen uit het debat, maar ook uit de analyse en doorrekening van het Planbureau voor de Leefomgeving.

Flexibiliteit
De terugkeer van files en een vol OV lijken iets uit een ver verleden, maar de laatste tijd zijn er zeker weer signalen dat de treinen te vol zijn en dat files zeker niet verdwenen zijn. Maar hoe gaat dat straks als we niet meer thuis moeten werken?
Zowel VVD als CDA richten zich op het spreiden van werk- en schooltijden. D66 ziet meer in betalen naar gebruik, in plaats van naar bezit en zet hier ook op in voor het verminderen van files. Bovendien zien zij het belang van mobiliteitshubs aan de stadsranden.

Veiligheid
Het investeren in N-wegen zal de verkeersveiligheid ten goede komen, zo zien PVV en SGP. De CU vindt juist dat er meer geld moet naar de fietsers. Het verbreden van fietspaden moet de fietsers meer veiligheid bieden, zeker in het licht van het toenemend aantal e-bikes. GroenLinks wil de bebouwde kom veiliger maken voor voetgangers en fietsers.

Woningen
De uitdagingen op het gebied van woningbouw brengen ook mobiliteitsissues met zich mee. GroenLinks, CU, VVD en PvdA willen lightrail-oplossingen om deze nieuwe woningen te ontsluiten. PVV en VVD wijzen erop dat de auto hierbij niet vergeten mag worden. De auto blijft immers het voorkeursvervoersmiddel. De Mobiliteitsalliantie berekende dat er 3 miljard per jaar nodig is om de schaal- en kwaliteitssprong in de Nederlandse infrastructuur te maken.

Onderhoud
De Mobiliteitsalliantie berekende ook dat er jaarlijks 1 miljard euro tekort is voor beheer en onderhoud van de bestaande infrastructuur. CU wil niet investeren in nieuwe wegen, maar alleen investeren in onderhoud. PvdA pleit voor een extra investering in het openbaar vervoer.

Meer lezen over VZR en de Mobiliteitsalliantie? Meld je bij ons aan.

Geplaatst op: 15-03-2021 13:16

Heb je een vraag of opmerking?

Neem dan contact op via het vragenformulier!

Vraag stellen

Meld je aan als betaald member en profiteer van de vele voordelen:

  • Toegang tot alle informatie van VZR
  • Inclusief rekenmodellen en downloads
  • Stel vragen aan onze experts
  • Profiteer van korting bij verschillende bedrijven
  • Ontvang de interessantste VZR artikelen thuis in de bus
  • Steun onze lobby in Den Haag en Brussel
Meld je aan Lees meer over de voordelen