Waarom de elektrische SUV de nieuwe standaard is
Datum: 15-08-2025
Wie bij de EV van het jaar verkiezing naar de Top-categorie kijkt, ziet één duidelijke trend: SUV’s en crossovers voeren de lijst aan. Van de tien beste EV-modellen in het topsegment zijn er maar liefst zeven met een verhoogde zitpositie en een forse carrosserie. Wat verklaart de aanhoudende aantrekkingskracht van dit formaat?
De huidige topmodellen in het hogere EV-segment bestaan onder andere uit de Kia EV9, BMW iX, XPENG G9 en Mercedes-Benz EQE SUV. Zelfs modellen die niet als SUV te boek staan (zoals de Zeekr 001) neigen qua formaat en rijhouding naar een crossover. Klassieke sedans als de BMW i5 en Tesla Model S zijn inmiddels in de minderheid.
1. Ruimte = comfort = aantrekkingskracht
Een SUV biedt meer dan alleen een hogere zit. Zeker bij elektrische auto’s, waar het accupakket veel ruimte inneemt in de bodem, zorgt een hogere carrosserie voor meer praktische ruimte:
- Meer hoofd- en beenruimte, vooral achterin.
- Grotere bagageruimte, vaak met dubbele vloer of zelfs een frunk.
- Beter overzicht op de weg, wat zorgt voor een veiliger gevoel bij veel bestuurders.
2. Status en presence
In een wereld waar elektrische auto’s steeds meer op elkaar gaan lijken qua techniek, speelt design een belangrijke rol. SUV’s stralen luxe, macht en veiligheid uit: iets wat veel consumenten aanspreekt, zeker bij een auto in het hogere prijssegment. Een BMW iX of EQE SUV is niet alleen een vervoersmiddel, maar ook een statement.

3. Elektrische platforms maken SUV’s logischer
Traditionele SUV’s waren vaak zwaar en dorstig, maar bij EV’s ligt dat anders. De aerodynamica is weliswaar een uitdaging, maar:
- EV-platforms kunnen batterijen laag plaatsen, waardoor het zwaartepunt ondanks de hoogte laag blijft.
- Dankzij directe koppel en slimme software voelt zelfs een zware EV snel aan.
- Actieradius is minder een issue dankzij grotere accupakketten en snellere laadsystemen.
4. De crossover is de nieuwe norm
Voor merken is het simpel: SUV’s en crossovers verkopen beter. Daarom zien we steeds vaker dat ook sportievere of luxere modellen een hogere bouw krijgen. Denk aan de Polestar 4: technisch een coupé, maar qua formaat en zitpositie alsnog crossover-achtig. Of de Zeekr 001, een shooting brake die zich positioneert tussen een stationwagon en een SUV.
De toekomst: nóg meer elektrische SUV’s
De vraag is niet óf er meer SUV’s komen, maar hoe merken ze gaan onderscheiden. Denk aan:
- Betere aerodynamica (zoals actieve grille-sluiters of gestroomlijnde lijnen).
- Lichtere materialen om het gewicht te beperken.
- Softwarefeatures die veiligheid en rijgemak verder verbeteren.
Deze editie van de VZR Lease Top 10 wordt onder andere gebaseerd op de goedkoopste fiscale vanaf prijs van het model. Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom de zakenauto en zakelijke mobiliteit en meld je ook aan als member van VZR.
Geplaatst op: 15-08-2025 11:34