Waarom kun je nu wél met je elektrische auto op vakantie?


Datum: 11-02-2020

Als je nu een elektrische auto rijdt, dan krijg je meestal de vraag “Wat is de actieradius?”. Gelukkig komen er steeds meer elektrische auto’s op de markt met een grotere actieradius. Uit ons onderzoek blijkt dat dit een vliegwieleffect veroorzaakt. Hoe groter de actieradius, des te eerder zal de zakelijke rijder voor een elektrische auto kiezen. Uit onderzoek onder ruim 2.000 zakelijke rijders blijkt namelijk dat 69% van hen een elektrische auto overweegt als de actieradius ruim voldoende is.

Hoeveel actieradius nodig voor je vakantie?
Dat de actieradius van een zakenauto belangrijk is, blijkt wel uit het feit dat de Vakantie op de derde plek staat van privé-bestemmingen met de zakenauto. Familie-/vriendenbezoek staat op plek één met 82% en boodschappen doen/winkelen staat op de tweede plek met 70%.

Maar vooral voor de vakantie is een goede actieradius natuurlijk belangrijk. Wat te denken van een wintersportvakantie? Dat is niet de meest ideale omstandigheid voor een elektrische auto; koud weer en veel snelwegkilometers. Dat is funest voor de actieradius van een elektrische auto. Is een wintersportvakantie met een elektrische auto eigenlijk mogelijk?

Elektrische auto met minimale range
Jazeker! De actieradius van een elektrische auto moet eigenlijk wel minimaal 200 kilometer in de winter en bij snelweggebruik zijn. Dat betekent dat een elektrische auto een WLTP-range van 300 kilometer op papier moet hebben. 200 kilometer is ook ongeveer de afstand die je in twee uur aflegt, waarna men adviseert om 15 minuten rust te nemen. Waarom combineer je dit niet met het tegelijkertijd opladen van de auto?. Dat gaat namelijk steeds gemakkelijker met alle laadpalen.

Nederland heeft de meeste
Het aantal laadpalen stijgt namelijk sterk. Oké, als we de landen om ons heen bekijken, dan is Nederland toch echt koploper met ruim 50.000 openbare laadpunten. Duitsland en Frankrijk volgen op plek twee en drie met ongeveer 10.000 openbare laadpunten minder. Natuurlijk zijn Frankrijk en Duitsland een stuk groter dan Nederland, dus de laadpalen staan verder van elkaar vandaan. Maar voor vakanties hoeft dat geen probleem te zijn. Veel laadpalen staan namelijk langs de snelwegen én hebben als bijkomend voordeel dat ze hoge laadsnelheden hebben van minimaal 50 kW.

Snelladen bij Superchargers en Ionity
Doordat er naast Tesla’s Europese Supercharger netwerk nu ook met hoge snelheid het Ionity netwerk in Europa uitgerold wordt, (dit zijn de twee bekendste Europese laadpaalnetwerken) zorgt ervoor dat je gemakkelijk en met hoge snelheid kunt laden en dus ook met je auto op wintersport kan gaan. De tarieven langs de snelweg voor het laden van 1 kWh liggen wel wat hoger dan lokale openbare laadpalen, maar daar zul jij als zakelijke rijder al aan gewend zijn.

Bij Tesla’s Supercharger netwerk kun je alleen Tesla's opladen en dat is een groot verschil met het Ionity netwerk. Bij Ionity kun je namelijk elk merk elektrische auto opladen, mits deze voorzien is van een CCS Stekker. 

Laad-File tijdens vakantie?
In Nederland zijn er veel elektrische auto’s verkocht en zijn daar ook voldoende laadpalen voor geïnstalleerd (vraag en aanbod). In het buitenland zijn er minder elektrische auto’s verkocht en dus ook nog minder openbare laadpalen. Daardoor zou het vooral tijdens vakanties te maken kunnen krijgen met laadfiles. Dat betekent dat je moet wachten totdat je voorganger opgeladen is.

Taferelen zoals in Amerika tijdens Thanksgiving hoeven we niet zo bang voor te zijn.


Dit was echt een samenloop van omstandigheden van heel veel elektrische auto’s op dezelfde route en ze wilden allemaal nog snel wat stroom “tanken” bij een zeer groot laadstation van 40 snelladers. We sluiten niet uit dat het jou ook een keer overkomt, maar dit was gewoon pech hebben. In Europa hebben we ook niet eerder zo’n bericht voorbij zien komen.   

Jouw vakantie-ervaring met je elektrische auto
We zijn benieuwd naar jouw vakantiefoto. Plaats hem onder ons Facebook- of Linkedin bericht en vertel ons in het kort je ervaring. 

Update (12-02-2020)
22 februari wordt in Zuid Duitsland waarschijnlijk een zwarte Samstag, aldus KPMG. Vanwege de vele Nederlandse elektrische auto's die allemaal richting de wintersport rijden, verwachten ze wachttijden tot 75 minuten. De topdrukte wordt verwacht tussen 12:00 en 16:00. U bent gewaarschuwd! 

Geplaatst op: 12-02-2020 10:38

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen