Hoe houd je je auto in topconditie?


Datum: 18-09-2020

Het is helemaal niet gek als je leaseauto wat langer stilstaat. Dat kan al gebeuren als je bijvoorbeeld op vakantie gaat of wanneer je in de zomer elke dag met de (lease)fiets naar kantoor rijdt. Wat zijn dan de belangrijkste aandachtspunten wanneer je weer de weg op wilt? We geven je de belangrijkste tips voor zowel brandstof- als elektrische auto’s.

Aandacht voor de 12V accu
Alle auto’s hebben een accu, voor een elektrische auto bedoelen we dan niet het grote accupakket, maar de 12V accu die bij een brandstofauto vaak onder de motorkap zit. Iedere accu, dus ook een 12V accu, loopt langzaam leeg door de kleine stroomverbruikers in een auto. Dat kan bijvoorbeeld het klokje zijn, de radio of de nog brandende binnenverlichting wanneer een deur niet goed gesloten is.

Wist je trouwens dat een accu in de winter sneller ontlaadt dan in de zomer? Houdt hiermee rekening als in de winter de leaseauto voor langere periode niet gebruikt wordt.

De rem erop
De handrem van een auto kan door de kou in de winter bevriezen en vast komen te zitten. Dit is te voorkomen door de auto altijd in de eerste versnelling te zetten in plaats van op de handrem. Let er dan wel op, dat je bij het starten altijd het koppelingspedaal indrukt. Als je vergeet het koppelingspedaal in te drukken schiet je auto naar voren.

Op de remschijven zie je ook soms roestvorming ontstaan als de auto langer stilstaat. Daar hoef je je geen zorgen om te maken. Na een paar keer remmen zijn de remschijven weer schoon.

Let op welke brandstof je tankt
De bekende Euro 95 (E10) benzine bevat tegenwoordig maximaal 10% bio-Ethanol. Met de toevoeging van milieuvriendelijke bio-ethanol aan benzine, wil de overheid de CO2-uitstoot beperken. Dat is een goed uitgangspunt. E10 heeft echter ook een nadeel. Dit brandstoftype is namelijk hygroscopisch, wat betekent dat het na verloop van tijd vocht aantrekt. Vocht is op zijn beurt weer verantwoordelijk voor roestvorming, iets wat je wilt voorkomen in of rondom je brandstoftank.

Er valt daarom wel wat voor te zeggen als je Euro 98 (E10) tankt. Euro 98 benzine bevat namelijk weinig tot geen bio-ethanol ten opzichte van Euro 95. Wees je er wel van bewust dat Euro 98 duurder is. Om die reden kun je niet met elke tankpas Euro 98 tanken. Voorkom verrassingen en overleg dit van te voren met je wagenparkbeheerder.

Banden op druk
Als een auto té lang op één plek staat, kunnen de banden na verloop van tijd de vorm aannemen zoals ze geparkeerd staan. Dit is ook wel bekend als ‘vierkante banden’. Als je wegrijdt, kun je hierdoor een trilling ervaren die vanzelf verdwijnt als je een langer stuk gereden hebt. Mits de auto niet té lang stil gestaan heeft.

Zorg voor genoeg lucht in je banden! Je banden op de juiste luchtdruk zetten voorkomt niet alleen het vervormen van de banden, maar zorgt ook nog eens voor een kortere remweg, meer controle in bochten én een lager brandstofverbruik.

Houd de spanning erin
Bij een elektrische auto hoef je geen rekening te houden met het tanken van de verkeerde brandstof. Of de stroom nu groen of grijs is, je elektrische auto rijdt er wel op. De accu in een elektrische auto verliest wel heel langzaam zijn lading, net als een 12V accu. De cijfers hiervoor zijn niet exact bekend, maar Audi heeft het over 1 à 2 procent afname van de accucapaciteit per maand. Hyundai denkt dat het om ongeveer 3% afname per maand kan gaan. Officiële cijfers geven de automerken niet op, maar veel is het in ieder geval niet.

Als je accu voldoende vol zit, dan is deze afname helemaal geen probleem! Wel adviseert Hyundai, net als energiemaatschappij Eneco, om goed op je batterijniveau te letten. Om de conditie van je batterij op niveau te houden wordt aangeraden om je elektrische auto maximaal 70 à 80% op te laden. Dit kun je vaak in de auto of via een app instellen.

Laat ook het batterijniveau niet teveel dalen. Bij een lager niveau dan 20% wordt aangeraden om de elektrische auto op te laden tot minimaal 40%, maar 80% is beter. Je zou ook je elektrische auto aan de laadpaal kunnen laten staan. Op het moment dat de accu dan wat spanning verliest, wordt deze automatisch aangevuld doordat hij aan de laadpaal staat. Het is echter niet prettig voor andere elektrische autorijders om op deze manier (semi)publieke laadpalen bezet te houden.

Geplaatst op: 21-09-2020 13:40

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen