​Werkgevers strenger in CO2-uitstoot leaseauto


Datum: 29-03-2022

Uit het recente mobiliteitsonderzoek kan geconcludeerd worden dat de autoregelingen omtrent CO2-uitstoot strenger zijn geworden. Het aantal zakelijke rijders dat in de autoregeling te maken heeft met een verplichte EV als leaseauto is met 5% toegenomen.

CO2-beperking
Bedrijven kijken vaker naar CO2-uitstoot van de leaseauto’s. Dat is een goede ontwikkeling in de verduurzaming van de organisaties, maar heeft ook impact op de keuzevrijheid van werknemers binnen de autoregeling. In 2021 gaf 45% van de zakelijke rijders aan binnen de autoregeling te maken te hebben met een beperking op het aantal grammen CO2 dat de auto mag uitstoten. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2020, waar 44% van de berijders hierin beperkt werd.

CO2-uitstoot
Kijkende naar het aantal gram CO2 dat een auto mag uitstoten, blijkt dat 11% van de respondenten een EV moet kiezen, dit was in 2020 nog 6%. 12% valt in de 1-100 gram, dit was in 2020 nog 10%. Het grootste verschil is te zien in de categorie 111-120 gram. Was dit in 2020 nog 27%, in 2021 is dit verminderd naar 19%. Hiermee is duidelijk te zien dat de eisen rondom CO2-uitstoot van een auto toenemen.

Keuze EV
De toenemende CO2-eisen leiden tot een toename van het aantal elektrische auto’s in een autoregeling. 81% van de zakelijke rijders mag voor een EV kiezen. Dit was in 2020 nog 75%. Wel zijn er in 2021 net zoals in 2020, bij 32% van deze berijders voorwaarden verbonden aan deze keuze.

Voorwaarden EV
Het is geen verrassing dat veel respondenten (70%) het belangrijk vinden dat een EV binnen het budget moet vallen. Wat een EV minder aantrekkelijk maakt zijn de overige voorwaarden die bij de keuze voor dit type auto komen kijken. Zo moet 20% van de zakelijke rijders zelf zijn laadpaal verzorgen, 18% mag maar een maximaal aantal kilometers per dag maken en 7% geeft aan de EV verplicht mee te moeten nemen bij een uitdiensttreding.

Eigen bijdrage en eigen risico blijven de aandacht trekken
We zien de laatste jaren een groot deel van de zakelijke rijders te maken krijgt met een eigen bijdrage van gemiddeld € 117,- per maand. Ook staat in autoregelingen een eigen risico op schades van gemiddeld tussen de € 150,- en de € 300,- opgenomen. Er worden zelfs bedragen benoemd rond € 750,- aan eigen risico.

Voor werknemers adviseren we niet akkoord te gaan met eigen risicobedragen die hoger liggen dan € 300,-. Met betrekking tot de eigen bijdrage is het standpunt van VZR duidelijk: alleen wanneer een werknemer besluit een auto te kiezen boven de gestelde leasenorm, zal ter compensatie een eigen bijdrage op zijn plek zijn. De verplichting om de auto mee te nemen bij uitdiensttreding is een vorm van een afkoopsom, ook hier adviseren we bezwaar tegen aan te tekenen.

Heb je hier vragen over? VZR geeft je graag advies. Neem contact met ons op.

Geplaatst op: 29-03-2022 12:07

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen