Zakelijke rijder de dupe verplicht elektrisch leasen 2024


Datum: 22-09-2022

Minister Jetten (minister voor Klimaat en Energie) heeft in de Concept-klimaatnota 2022 aangegeven om alle nieuwe zakelijke auto’s mogelijk al per 2024 emissievrij te maken. VZR heeft deze mogelijke maatregel op zich in laten werken en constateert grote praktische problemen waarbij de zakelijke rijder aan het kortste eind trekt.
 
Hoge bijtelling voor zakelijke rijders
De voordelen in de bijtelling voor het kiezen van een elektrische auto zijn inmiddels vrijwel verdampt. Ook tijdens deze Prinsjesdag is het drempelbedrag, waaronder je een lage bijtelling krijgt, weer verder verlaagd (naar € 30.000). Het kiezen van een elektrische auto wordt dus steeds minder aantrekkelijk. Vanaf 2026 zijn er helemaal geen voordelen meer. De consumentenprijs van elektrische auto’s ligt echter een stuk hoger dan die van brandstofauto’s. Bij een verplichte keuze voor een elektrische auto gaat de berijder dus aanzienlijk meer bijtelling betalen, dus netto minder salaris ontvangen en wordt daardoor dus “gestraft” voor het rijden in een elektrische auto.
 
Verslechtering van secundaire arbeidsvoorwaarden
Het ter beschikking stellen van een verplichte elektrische auto zal bij veel werkgevers leiden tot het opnieuw beoordelen of een leaseauto tot het secundaire arbeidspakket behoort. Als een berijder geen leaseauto meer ter beschikking krijgt, maar bijvoorbeeld een mobiliteitsbudget of kilometervergoeding, zullen de kilometers gereden gaan worden met de privéauto. Deze auto is in 95% van de gevallen een benzine- of dieseluitvoering en vaker van een ouder bouwjaar. De beoogde CO2-winst van deze mogelijke maatregel wordt daarmee volledig teniet gedaan.

Niet uitvoerbaar
De effecten van een elektrische auto worden niet zelden geïdealiseerd. Er zijn veel operationele uitdagingen rondom elektrische auto’s. Er zijn lange levertijden oplopend tot 12 maanden door grondstoffentekorten. Het plaatsen van de laadpalen is niet altijd mogelijk en kent lange doorlooptijden. Energieprijzen stijgen enorm en niet alle energie is “groen” opgewekt. Kortom, 2024 is veel te ambitieus. Nederland wil daar geforceerd vooruit lopen op het besluit van de Europese Commissie dat alle nieuwe auto’s per 2035 emissievrij moeten zijn.

Beter alternatief voorhanden; Variabele bijtelling
Er is een gunstig alternatief direct ter beschikking die nog niet wordt genoemd in de Klimaatnota. Uit onderzoek blijkt dat de berijder in staat is minder te rijden met de auto van de zaak als dit een voordeel oplevert in de bijtelling. Bij dit type bijtelling wordt geen vast bedrag voor bijtelling betaald, maar per gereden privé kilometer. Een stimulerende maatregel die een netto besparing oplevert van 67 miljoen kilogram CO2. (bron; onderzoek variabele bijtelling in opdracht van in opdracht van het ministerie van IenW en de MobiliteitsAlliantie).  

VZR adviseert dan ook om de voorgenomen maatregel, het verplicht zakelijke elektrisch, rijden niet door te zetten. We zullen ons dan ook in Den Haag inspannen om duidelijk te maken dat deze voorgenomen maatregel vooral nadelige gevolgen kent.
Wil je op de hoogte blijven van de zakelijke mobiliteit van nu? Meld je dan gratis aan bij VZR.
 
 

Geplaatst op: 22-09-2022 14:10

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen